Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. április 19. Emma
2025. április 19. Emma

Nemcsak kockázat, lehetőség is lehet a médiahasználat a gyerekek fejlődésében

2024. november 13. 21:06
A digitális eszközök és az online tér általában úgy jelennek meg a közvélekedésben, mint a gyerekek fejlődését fenyegető tényezők, pedig több módszert is ismer már a pedagógia, amikor ezeket a kompetenciafejlesztésben is sikeresen lehet alkalmazni. A Nemzeti Média- És Hírközlési Hatóság (NMHH) a Pannon Egyetemmel közösen szervezett konferenciát, ahol elsősorban ezeket a módszereket mutatták be, de kiderült az is, hogy egy egyszerű család életét hogyan teheti harmonikusabbá, ha tudatosan használják a mesterséges intelligencián alapuló eszközöket és alkalmazásokat.

Egyes felmérések szerint az óvodás korú gyermekek közel fele rendelkezik már valamilyen okoseszközzel, de ami még megdöbbentőbb ebben a statisztikában az, hogy ezekhez korlátlan internethozzáférés is kapcsolódik. Ez pedig számos kockázatot jelent, egyben lehetőséget is kínál, viszont csak a szülők és a pedagógusok összefogásával lehet a pozitív irányba terelni a folyamatot.

Szerdán a Pannon Egyetemen tartott „Gyermekek médiahasználata a segítő szakmák szemszögéből" című konferenciát éppen ezért szervezte meg immáron harmadik alkalommal az NMHH. Hiszen szintén statisztikák árulkodnak arról, hogy a pedagógusok alig több, mint 10 százaléka foglalkozott már a pedagógiai módszertanban a mesterséges intelligencia kérdéskörével, de a szülőknek is csak 30 százaléka beszélt már az AI jelenségéről a gyermekeivel, miközben 85 százalékuk potenciális veszélyforrásként tekint rá.

Az idén 75 éves Pannon Egyetem minden területen a kiválóságra törekszik, ez pedig nem lehet öncélú, az egyetemen falai közt zajló tudományos munkának az általános jólétet kell segítenie, mondta Dr. Abonyi János, az egyetem rektora a konferencia megnyitóján.

Dr. Abonyi JánosDr. Abonyi János

Ehhez kapcsolódva Szadai Károly, a Médiatanács tagja kiemelte, az NMHH nem csupán hatóságként van jelen a magyar médiatérben, hanem időről időre ilyen szakmai konferenciákkal próbálja segíteni fogyasztói oldalról is a tudatos médiahasználatot az országban. A konferenciasorozatnak egy fontos állomása az idei Veszprémben, hiszen konkrét jó gyakorlatokon keresztül próbálják segíteni a szülőket és pedagógusokat, hogy a digitális eszközöket hogyan integrálják be a nevelésbe és oktatásba.

Az előadások is e témák köré összpontosultak, amiken az NMHH szakemberei mellett a Pannon Egyetem Humántudományi Karának oktatói is bemutatták kutatási területük eredményeit és az azokból levont konklúziókat.

Szadai KárolySzadai Károly

Szóba került az óvodás korú gyermekek kreativitásának fejlesztése a tudatos médiafogyasztáson keresztül, az unalom okai és a pedagógus harca a figyelemért, a játék és klasszikus műveltség közötti kapcsolat, a cyberbulling jelensége és annak kezelése, valamint a közösségi média hatása a gyermekek személyiségfejlődésére, vagy éppen a hír és álhír közti különbségek, hogy hogyan azonosítsuk be azt, hogy egy médiában látott információ igaz-e.

Az előadások közt Kubinger-Pillmann Judit a Pannon Egyetem részéről bemutatott olyan konkrét pedagógiai megoldásokat is, amiket óvodások kreativitásának fejlesztésére alkottak meg, miközben az együttműködő képességük és érzelmi intelligenciájuk is fejlődött, de a feladatok mégis a digitális eszközök használata köré szerveződött.

Kubinger-Pillmann Judit Kubinger-Pillmann Judit

A témák közül természetesen nem maradt ki a mesterséges intelligencia sem, amiről Aczél Petra, a MOME egyetemi tanára beszélt, aki rögtön négy különböző megközelítést is hozott arra vonatkozóan, ahogy az emberek általában az AI-ról gondolkodnak:

  • Pragmatikus újítás, az informatika előretörése;
  • Enigmatikus megközelítés, egyfajta óvatoskodás az újjal szemben;
  • Apokaliptikus, miszerint a mesterséges intelligencia idegen az embernek és gonosz;
  • Utópisztikus hozzáállás, ami úgy tekint az AI-ra, mint egy új társra a hétköznapokban, ami támogatni fogja az embert.

Aczél Petra értékítélet nélkül, ám a jövő szempontjából koránt sem pesszimistán felsorolt több olyan mesterséges intelligencián alapuló digitális megoldást, ami nem csak az egyén életét teheti egyszerűbbé, de akár a családszervezésben is segítség lehet.

Ilyen egyszerű megoldás lehet az, ha a személyes naptárak összehangolásában a mesterséges intelligencia segítségét kéri egy család, de akár egy utazás megtervezésekor is hasznos tanácsokkal szolgálhat. A családi költségvetés tervezésekor sem elhanyagolható az a számítási kapacitás, amivel egy ilyen mesterséges intelligencia rendelkezik, de attól sem kell megijedni, ha például a kisgyerek számára egy személyre szabott esti mesét a programmal íratja meg egy szülő.

Hajas Bálint
Szalai Csaba
további cikkek
Nem kell Brüsszelig menni Európáért közélet Nem kell Brüsszelig menni Európáért Új szolgáltatással bővült az egyetemi könyvtár portfóliója: tájékoztatópontot nyitott az intézményben az Európai Dokumentációs Központ. 2025. április 16. 21:24 Soha nem volt ekkora szükség a tudományra tudomány Soha nem volt ekkora szükség a tudományra A Műszaki Kémiai Napok hosszú múltra visszatekintő, több napon át tartó konferenciasorozat, mely idén 53. alkalommal nyitja meg kapuit a tudomány szolgálatában.  2025. április 15. 21:17 Balkáni csapat, esküvői násznép, kínai delegáció és a Vissza a jövőbe karakterei is jönnek az idei VEN-re Pannon Egyetem Balkáni csapat, esküvői násznép, kínai delegáció és a Vissza a jövőbe karakterei is jönnek az idei VEN-re A Pannon Egyetem szerda délelőtt az Unionban tartott sajtótájékoztatót, számos ügy mellett az egyik legjobban várt napirendi pont is terítékre került, a VEN-csapatok bemutatkozója. 2025. április 9. 16:24 Palkovics László: Magyarország első számú AI egyeteme a Pannon Pannon Egyetem Palkovics László: Magyarország első számú AI egyeteme a Pannon Javasolni fogja a felsőoktatásért felelős miniszternek Palkovics László, hogy más magyar egyetemeken is alkalmazzák azokat az AI-hoz kapcsolódó megoldásokat, amik Veszprémben már az egyetem mindennapos működésének szerves részei. A mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos kedden délután látogatott el Veszprémbe, hogy az intézmény vezetésével személyesen tekintsék át, hogyan segítheti hatékonyan a hallgatók, az oktatók és az egyetem üzemeltetőinek munkáját a mesterséges intelligencia. 2025. április 9. 0:17

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.