Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
5°C
2024. március 28. Gedeon
Veszprém
5°C

Monodráma Piaf életéből

2008. május 28. 12:30
A világhírű francia sanzonénekesnő életét sokáig homály fedte. A tavalyi évben bemutatott La Mome című mozifilm viszont újra Edith Piafra irányította a figyelmet. A film kasszasiker lett, Piaf pedig újra témát adott. Vári Éva művésznő,aki hosszú időn át játszotta Pam Gems Piaf c. darabjának főszerepét, 2003 óta önálló esten jeleníti meg a kisverebet. A monodráma oly annyira megható és érzéki, hogy a hibák felett szemet hunyunk. Vári Éva Piaf című estjét kedden mutatták be a veszprémi Petőfi Színházban.
A színpad korhű képet mutat a párizsi cabarékról. Rendezői jobbról a zenekar, balról a bárzongora. A gyertyafényes félhomály bensőséges, intim hangulatot teremt. A harmonikás belekezd egy bús dallamba, majd a zenekar követni kezdi, és megjelenik a színen Edith Piaf Vári Éva. Non, je ne regrette rien.

                 
Nem, nem bánok semmit sem … Magyarul csendül fel a búcsúdal, Piaf utolsó nagy slágere, majd visszafelé utazunk az időben. Ez a kis törékeny nő, aki Franciaország után Amerikát is meghódította, új színt, új stílust hozott a cabarék világába. Megfogadva mestere, felfedezője, Louis Leplée tanácsait, sosem akart más lenni. Vállalta önmagát, az utca hangját és egy percig sem szégyellte múltját. Talán ezért sem értem, miért maradt ki egy fontos motívum az megjelenített életútból. Meghatározó ugyanis, hogy a kis Edithet apja egy időre anyjához vitte, aki egy bordélyt vezetett. A párizsi kurtizánok saját gyermekükként nevelték. Tőlük tanulta a hitet, de ők adták az ellenpéldát is. Edith Piaf könnyen azzá válhatott volna, kurtizánná – de épp azért, amiért már gyermekként látta az örömlányok minden gyötrelmét, ő inkább választotta volna a halált, semhogy áruba bocsássa testét.

Az est kronológiájában is követi a mozifilmet. A halálra készülő énekesnő még elmeséli élete történetét. Az egész előadás egy gyönyörű monológ, a leghíresebb dalokkal fűszerezve. Egy kicsit zavar, hogy Vári Éva nem eredeti nyelven énekli a slágereket, viszont ugyanakkor érthető, hiszen szövegüket beépíti a történetbe. A dalokkal is mesél. Az előadás statikus, a művésznő gesztikulációja, és hangi játéka így is teljessé teszi a produkciót. Helyenként kiesik a szerepéből, de ez nem töri meg a nézőben a varázst. Alkatilag nagyon más ez a két nő, Piaf törékeny. Vári sokkal erőteljesebb, de oly annyira tökéletesen átvette, lemásolta, a piafi testtartást, kéztartást, a tipikusan piafi mozdulatokat, hogy elhiszem, őt magát, Edith Piafot látom a színpadon. Nagy segítség ebben az árnyjáték.

Dicséret Vári Évának, hogy minden eszközt belevisz az előadásba, amire csak lehetősége van egy monodrámában. Igazából nincs díszlet, csak jelzésértékű, nem jelennek meg a partnerek a színpadon, lelki szemeink előtt mégis megjeleníti őket.

Bizony nem könnyű az előadóművész feladata. Edith Piaf hangját, és nem mindennapi személyiségét keveseknek sikerült csak tökéleteshez megközelítően visszaadni. Ilyen hang tán évszázadonként egyszer születik. Tehát nagy a vállalás, de megoldja a feladatot. A közönség pedig szemmel láthatóan imádja. A Milord-ot dübörgő tapssal kísérik a nézők. Nekem talán csak egy dolog hiányzik azon túl, hogy furán hangzanak magyarul a franciául belénk ivódott híres sanzonok. A történet halad előre, Edith megtörik, beteg lesz, utolsó erejét összeszedve is a színpadra áll, mert csak addig él, míg énekelhet.

Ezt a fizikai és lelki állapotromlást nem játsza el Vári Éva, csak elmeséli. Ami nem zavarna, ha ez a koncepció kísérte volna végig az egész előadást. A hangi játék ez esetben kevés, a testnek is játszania kell. Summa summarum, lehet még tökéletesíteni az estet, de így is meghatározó élményt nyújt.

Füssy Angéla
további cikkek
,,Ember a rács mögött” - sosem látott kulisszatitkok a veszprémi várbörtön életéből kultúra ,,Ember a rács mögött” - sosem látott kulisszatitkok a veszprémi várbörtön életéből Jövő hét kedden nyitják meg hivatalosan az ,,Ember a rács mögött” című kiállítást a várbörtön falai között, amely eddig sosem látott módon kalauzolja el a látogatókat, bemutatva az elítéltek börtönben töltött mindennapjait.   tegnap 21:36 #JÓÉJTPUSZIRA várja a veszprémieket Lackfi János programajánló #JÓÉJTPUSZIRA várja a veszprémieket Lackfi János A #jóéjtpuszi-kötet verseit hallhatjuk május 15-én Veszprémben. A Hangvillában fellép Lackfi János József Attila-díjas költő és Szirtes Edina Mókus Erkel Ferenc-díjas énekesnő, zeneszerző. 2024. március 26. 15:20 Szent Mihály veszprémi egyházának történeteit fűzték csokorba Veszprémi Érsekség Szent Mihály veszprémi egyházának történeteit fűzték csokorba Volt idő, amikor több mint száz kolostor működött a Veszprémi egyházmegyében. De IX. Pius pápa is kapott itt termelt somlói bort. A budapesti Mátyás-templom előtti Szentháromság-szobor pedig szintén Veszprémhez köthető. Az érsekség legújabb, hiánypótló kiadványa az egyházmegye ezeréves történetét mutatja be olvasmányosan, Gizellától napjainkig. 2024. március 26. 11:37 Ecce homo - ilyen volt a virágvasárnapi passió Veszprémben Ecce homo - ilyen volt a virágvasárnapi passió Veszprémben Egy passiójátékon a néző sohasem tud úgy részt venni, mintha egy egyszerű színházlátogató lenne, aki csupán a színészi játékra alapozva engedi, hogy magával ragadja a történet. Ilyenkor az ember valóban be akar futni a játéktérre, félrelökni a római katonákat, szétvágni a farizeusok közt és megmenteni Jézust. De aztán mégsem teszi, ahogy kétezer évvel ezelőtt Júdeában sem tette senki. Csak sodródik a tömeggel, miközben kezdi megérteni az ünnep igazi üzenetét. Ahogy az Veszprémben is történt virágvasárnap délután. 2024. március 25. 16:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.