Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. július 27. Olga
Veszprém
23°C
2024. július 27. Olga
Veszprém
23°C

A veszprémi turbókörforgalmak sehol sincsenek ahhoz, amit Balatonfüreden építettek

2023. július 18. 14:08
Aki ismeri a körforgalmakban való közlekedés alapvető szabályait és a piros, sárga, zöld jelzések jelentését, annak elméletileg nem okozhat gondot áthajtani Balatonfüred legújabb comópontján. Mindenesetre a közlekedési szakértő részletesen elmagyarázta, hogy mi, és miért épült meg a Jókai utca és 71-es főút találkozásánál.

Sokszor elhangzik a veszprémiektől, hogy otthonuk a „körforgalmak városa” annyi ilyen közlekedési megoldás van már a városban. Hogy ez az állítás mennyire állja meg a helyét, egy korábbi cikkünkben már megírtuk, most viszont nem egy újabb veszprémi körforgalom került az érdeklődés középpontjába, hanem az, amit Balatonfüreden alakítottak ki a város szívében.

A tóparti településen hiába kétszer kétsávon lehet keresztülmenni a 71-es főúton, a város közepén időről időre megakasztotta a forgalmat az a lámpás kereszteződés, ahol a Jókai utca keresztezi a főutat.

Az itteni közlekedési rendszer megreformálása érdekében Balatonfüred önkormányzata több alternatívát is megvizsgált, ami felválthatja a lámpákat, végül egy egészen érdekes hibrid-megoldás mellett döntöttek.

Szakmai nyelven egy körgeometriás jelzős csomópontot építettek meg, ilyen egyébként alig tíz helyen van az országban. A lényege, hogy alapvetően úgy kell felfogni, mint egy hagyományos lámpás kereszteződést: az autós megérkezik a csomóponthoz és besorol aszerint, hogy egyenesen szeretne haladni, vagy valamelyik irányba kanyarodna. Ezt ugyanúgy lámpák szabályozzák, mint eddig, viszont, amikor elkanyarodna az autós balra nagyívben, akkor besorol egy látszólag körforgalomnak tűnő sávba, amin belül szintén egy jelzőlámpa mutatja, hogy mehet-e, vagy pedig meg kell állnia és kivárnia a zöldjelzést.

A csomópont működéséről Sipos Balázs tervező, a Közlekedés Kft. munkatársa beszélt részletesen a Füred TV-nek.

Ebben a riportban a szakember elmondta, a szilvamag alakjához hasonló csomópontban a haladást alapvetően a lámpák irányítják, viszont amikor ezek nem működnek, akkor úgy kell kezelni, mint bármelyik másik körforgalmat, azaz annak van elsőbbsége, aki belül halad a körpályán, jelen esetben egy elnyújtott ellipszisen inkább.

Az érthetőség érdekében egy infógrafikát is megmutattak, hogy a gyakorlatban hogyan működik a csomópont.

A lámpák összehangolt rendszer szerint működnek, így lényegesen felgyorsítják a haladást, ígérte a tervező, aki megjegyezte, hogy az első tapasztalatok után még lehetséges, hogy hangolnak a rendszeren a még nagyobb hatékonyság érdekében.

Arra a kérdésre, hogy egy egyszerű egysávos körforgalom miért nem volt elegendő azt mondta, több vizsgálatot is végeztek a helyszínen a tervek elkészítése előtt, ahol azt tapasztalták, hogy a lámpák segítségével sokkal dinamikusabb haladás érhető el, főleg, mert a csomópontban zebra is van, így pedig a gyalogosok sem akasztják meg a forgalmat, ők is csak a saját zöld időablakukban tudnak áthaladni.

Mindenesetre a szakember felhívta a figyelmet, hogy érdemes már a csomópont megközelítésekor figyelni, hogy a nekünk megfelelő sávban vagyunk, hiszen azon belül a sávváltáskor számos tényezőre kellene egyszerre figyelni.

vehir.hu
további cikkek
Különjáratokat közlekedtet a Volánbusz a Művészetek Völgyébe Különjáratokat közlekedtet a Volánbusz a Művészetek Völgyébe A Volánbusz járatai biztosítják a 33. Művészetek Völgye fesztivál helyszíneinek megközelítését és a rendezvényhelyszínek közötti gyors és egyszerű közlekedést. 2024. július 17. 14:37 Három elektromos autóbusszal folytatódik Veszprém város autóbuszflottájának zöldítése Három elektromos autóbusszal folytatódik Veszprém város autóbuszflottájának zöldítése A veszprémi helyi közösségi közlekedés további zöldítése érdekében a V-Busz Kft. 3 db elektromos autóbuszt kíván beszerezni a Zöld Busz Program keretében, melyből az első autóbusz 2024. június 28-án az Energiaügyi Minisztérium támogatásával, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével érkezett a társasághoz. A pályázat Támogatói Okirata 2024. június 6-án került aláírásra. A projekt azonosítója: HUMDA ZBP 2024/4-1. A projekt összköltsége nettó 535.000.000 forint, amelyből 426.680.000 forint érkezik támogatásként (79,75%), míg a 108.320.000 forint (20,25%) önrészt részben a tulajdonos Önkormányzat, részben pedig a V-Busz Kft. biztosítja saját forrásból. A projektet tervezett befejezési határideje 2026.06.30.  2024. június 28. 12:23 Gázolás miatt késnek a vonatok Gázolás miatt késnek a vonatok Halálra gázolt egy embert a Keszthelyről Budapestre tartó vonat kedden délelőtt Agárdon. 2024. június 25. 12:40 Szombattól főszezoni menetrend szerint közlekednek a MÁV-VOLÁN-csoport balatoni járatai Szombattól főszezoni menetrend szerint közlekednek a MÁV-VOLÁN-csoport balatoni járatai Szombattól az előszezoni időszaknál is gyakoribb vonatközlekedéssel, több IC-kocsival és motorvonattal, valamint javuló szolgáltatásokkal teszi kényelmesebbé a balatoni kirándulásokat a MÁV-VOLÁN-csoport. 2024. június 21. 13:12

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.