2023. május 28.
//
Emil, Csanád névnap

Vonattal csavarogni már önmagában egy filmbe illő kaland

2023. április 10. 19:42
Van valami megmagyarázhatatlan varázsa annak, amikor az ember vonattal utazik hosszú távon. Talán a múlt nosztalgiája ez, talán csak az, hogy látja az elsuhanó tájat, amint folyamatosan változik, talán az a tudat, hogy ilyenkor valóban az elsőtől az utolsó pillanatig kaland lesz az út, mert már közben annyi minden szórakoztatót lehet csinálni.

Ezért szeretjük annyira a csoportos road tripeket, a stoppolást meg akár még a camino szerű túrákat is. Valahogy a repülés ezt a plusz élményt nem adja meg. Persze izgalmas, amikor a felhők felé emelkedik a gép és városok meg hegyek és tavak és tengerek felett repül el, és aztán leszáll egy adrenalinnövelő pályán. Ám egy idő után könnyű elveszíteni ennek a varázsát, hiszen egy csomó logisztika van vele, és az ember végül is ideje nagy részét egy zárt csőben tölti. És a rövid menetidő miatt – mert ettől az egész olyan könnyűvé válik – sokszor azt sem értékeli igazán, micsoda mázlista, hogy reggel még Magyarországon kel fel, estére meg már Isztambul utcáit koptatja.

De a vonat más. Egy hosszú vonatút a mai napig eseményszámba megy (néha épp azért, mert ritkábban választjuk), hatvan-nyolcvan éve pedig különösen az volt. Akkoriban az emberek még ünneplőbe bújtak, ha vonatra szálltak, az Utasellátó elegáns étkezőkocsijaiban, ahol csapos és bárpult is volt, pedig úgy érezhették magukat, mintha egy előkelő belvárosi étteremben lennének – még ha máskülönben ezt sosem engedhették meg maguknak. De ha az ellenkezője is volt igaz, hogy csak otthon csomagolt májkrémes kenyér és halkonzerv, esetleg rántott húsos szendvics jutott, esetleg valami kis rágcsálnivaló a mozgóárustól, akkor is megvolt ennek a maga romantikája.

Fotó: Bart Giepmans on UnsplashFotó: Bart Giepmans on Unsplash

Egy hosszú vonatúton ráadásul remekül lehet kártyázni, fejtörős játékokat játszani, vagy akár aludni is, miközben a felelősség nem a miénk, hogy eljussunk A-ból B pontba, nekünk csak hátradőlni kell és élvezni. Közben mégis szinte tapinthatóan érzékeli az ember azt a fent emlegetett mázlit.

A klímaaktivisták figyelmeztetései mellett talán ez a valódiság iránti nosztalgia is hozzájárult ahhoz, hogy napjainkra egyre több vonatos útvonal nyílik meg, a pénztárcabarát verzióktól kezdve a luxus kategórián át az extrém kalandot ígérőkig.

Néhány éve például teljesen felújították a legendás Venice-Simplon Orient Expresszt: az 1920-as és 30-as évekből származó modern igényeket kielégítő, vintázs stílusú kocsik mellett a vonat új art deco lakosztályokat kapott, melyek mindegyike az útvonal egy-egy ikonikus városa előtt tiszteleg, és fürdőszobával, franciaággyal, padlófűtéssel rendelkeznek, mindezek mellé pedig inast és extra pezsgőt is rendelhetünk, ha épp elbújnánk a luxus étkezőkocsik társasága elől. A Belmond oldalán jelenleg 68 utat kínál, és 3000 font alatt biztos nem ússzuk meg a legrövidebb útvonalat sem (egy Budapest-Párizs járat jelenleg közel 4000 fontot kóstál), cserébe viszont elmondhatjuk, hogy egy kultikus vonaton utaztunk.

Fotó: Jack Anstey on UnsplashFotó: Jack Anstey on Unsplash

Apropó, kultúra. Sok Harry Potter rajongó álma, hogy egyszer felszálljon a Roxfort Expresszre. Bár erre is van lehetőség – noha messzire nem fogunk jutni vele –, a teljes élményért válasszuk a Jacobite gőzvonatot. A West Coast Railways által működtetett gőzös a Skót-felföld legszebb tájain kanyarog: Fort Williamből indul, majd a Loch Eilt mentén haragoszöld hegyek, eldugott települések között és vad tájakon robog Mallaig, ahonnan kompjárat visz át Skye szigetére, közben pedig a Harry Potter filmekben is szereplő Glenfinnan viadukton is áthalad. Ha valaki ennél nagyobb luxusra vágyik, a Royal Scotsman kínál akár több napos utakat Edward korabeli eleganciával és a vidéki kúriák otthonosságával.

A többnapos utakat pedig úgy képzeljük el, mint egy buszos körutazást – csak persze sokkal különlegesebb formában. A Vacations by Rail skandináv túrájával például a sarki fény megpillantására is lehetőségünk van anélkül, hogy közben dideregnünk kellene. A túra Osloban indul majd Trondheimben folytatódik, ahonnan a Nordland Express visz tovább mintegy 720 kilométeren keresztül Bodø városáig. Innen komppal juthatunk át a lenyűgöző Lofoten-szigetekre, ahonnan a legjobban megfigyelhető az aurora borealis. A szigetről végül az Ofoten szerelvényei visznek vissza a norvég szárazföldre és a svéd Lappföldön található Kirunába, ahol egy jéghotelben alhatunk. A kaland részeként pedig még a fjordokat is felfedezhetjük, illetve kipróbálhatjuk a kutyaszánhúzást.

Fotó: BelmondFotó: Belmond

Aki az extrém magasságokat is bírja, annak kétségtelenül ott a helye egyszer a Bernina vagy a Glacier Expresszen. Előbbi az Alpok legmagasabb vasútvonala, mely a svájci Churból szállítja az utasokat az olaszországi Tiranóba, közben pedig 55 alagúton és 196 hídon halad keresztül, míg a legmagasabb pontja 2253 méter. Hegyi levegőt a Glacieren utazva is magunkba szívhatunk, méghozzá elég alaposan: a Zermattból St. Moritzba vagy Davosba közlekedő vonat a világ leglassabb expressze 8 órájával, gyorsabb haladást ugyanis a hegyek nem engednek. 

2023-tól Olaszország is megnyitja a lehetőséget a vasutas luxusutakra vágyóknak: a tervek szerint a Dolce Vita hálókocsis vonatai tíz útvonalon, 14 régión és 128 ikonikus városon keresztül haladnak majd. 

Pazar élményekre persze millió formában van még lehetőségünk, az olyan pusztán szép panorámát kínáló rövid utaktól kezdve, mint a Köln Main közötti szakasz, egészen a komplett kontinensáthaladást lehetővé tevő Transzszibériai vasútvonalig. Sőt! Egy Interrail bérlettel – kellő rugalmassággal felszerelkezve – a klasszikus hátizsákos körutazást is átélhetjük, amelyről kamaszkorunk óta álmodoztunk.

Bertalan Melinda

További cikkek

Új márkával, de a jól ismert tartalommal jelentkezünk a veszprémi médiában
Új márkával, de a jól ismert tartalommal jelentkezünk a veszprémi médiában
A mai nappal egy új magazin tűnt fel Veszprém és a térség településeinek közösségi tereiben, valamint számos kávézóban és étteremben, hotelben. A Life&Style címlapján Vecsei H. Miklós, színművész tekint az olvasóra, fellapozva pedig még több érdekes helyi személlyel és az ő történetükkel lehet találkozni. Pont, mint az Ecoport magazinban eddig, amit mostantól Life&Style-ként kell keresni, továbbra is ingyenesen.
A „legősibb foglalkozás” fénykora Magyarországon
A „legősibb foglalkozás” fénykora Magyarországon
A legősibb foglalkozások közt tartják számon, ma már viszont illegalitásban űzik csak. Pedig a XIX. században, de még a XX. század első felében is virágzott ez a sikamlós iparág, aminek a bordélyházak adtak otthont. Többek közt Veszprémben is.
Dr. Gelencsér Andás: Nem kellett volna felgyorsítani a hajót!
Dr. Gelencsér Andás: Nem kellett volna felgyorsítani a hajót!
Egy felgyorsult tankerhajóban ül az emberiség, amit már nem lehet gyors irányváltásra kényszeríteni. Ezzel a képletes példával írta le dr. Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora azt problémát, ami elsősorban a nyersanyagok belátható időn belüli kimerülésében keresendő. Ezzel együtt a rektor szerint a zöldtechnológia jelenlegi formájában vakvágányon van. Hogy ez mit jelent a valóságban és ő hogyan éli meg személyesen ezeket a visszafordíthatatlan folyamatokat, arról is kérdeztük.
Tavaszi bakancslista a szabadidő eltöltéséhez
Tavaszi bakancslista a szabadidő eltöltéséhez
2023-ban csak az nem talál magának programot, aki nem akar, mindenesetre ha még akadnának kétségek, adunk néhány támpontot.
Az irodalom gyógyír lehet lelki nehézségeinkre is
Az irodalom gyógyír lehet lelki nehézségeinkre is
Miért olvasunk? Hogy fantasztikus univerzumokat fedezzünk fel, hogy elvándoroljunk a saját életünkből, de azért is, hogy magunkra találjunk a történetekben, és a felismerésben, hogy a problémánkkal nem vagyunk egyedül, gyógyírra leljünk. Nem véletlen, hogy az utóbbi években egyre többet hallani az irodalomterápiáról, mely már Veszprémben is elérhető.