Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

25+1 tipp, hogy az utazás ne legyen elérhetetlen luxus

2023. február 9. 12:25
Miért utazunk? Hogy kikapcsolódjunk, hogy élményeket szerezzünk, hogy idegen kultúrákat fedezzünk fel, hogy a jellemünket formáljunk. Hosszan lehetne még folytatni a sort, és elég is csak annyi talán, hogy utazni nagyszerű, az infláció és az elszálló árak mellett azonban egyre inkább luxussá válik. Néhány pénztárcabarát trükkel azonban nem kell lemondanunk a világjárásról – sőt, még izgalmasabbá is tehetjük azt.

1. Utazzunk főszezonon kívül! Ilyenkor nemcsak a repjegy- és szállás árak olcsóbbak, de kevesebb a turista és az időjárás is kedvezőbb: mediterrán országokba például július-augusztus helyett célszerű szeptemberben menni, amikor még kiválóan alkalmas a tenger vize a fürdőzéshez, városlátogatásokhoz pedig a tavasz vagy a kora ősz az ideális.

2. Legyünk rugalmasak a dátumot és a helyszínt illetően is, nézzük meg, adott hónapon belül mikor és hova a legolcsóbbak a repjegyek. Használjuk ehhez a Skyscanner és a Momondo oldalakat, ahol az úti cél beállításánál a Bárhova funkcióra kattintva csillió helyszín közül választhatjuk ki a nekünk legszimpatikusabbat. Vagy kövessük remek ajánlatokért az Utazómajom oldalát.

3. Olcsó repjegyekhez leginkább kedd, szerda és szombati napokon jutunk, utazás szempontjából pedig a legdrágább napok a péntek és a vasárnap.

4. Ha a dátum és a helyszín is fix, mert csak így tudjuk kivenni a szabadságunkat, állítsunk be árfigyelőt – ezt megtehetjük például az előbb említett Skyscanner vagy a Google Flights oldalán is –, így lehetséges, hogy később olcsóbban juthatunk a jegyekhez, mintha azonnal lecsapnánk rájuk.

Néha kerülőúton olcsóbban jutunk el egy jó helyre /Fotó: Adrien Olichon via Unsplash // Original Source & CC: Reva Group  https://rentola.com/for-rent/amsterdam#gallery /Néha kerülőúton olcsóbban jutunk el egy jó helyre /Fotó: Adrien Olichon via Unsplash // Original Source & CC: Reva Group https://rentola.com/for-rent/amsterdam#gallery /

5. Előfordul, hogy egy adott desztinációra nagyon drágán jutnánk el repülővel, egy közeli városba viszont a töredékéért visz el bennünket a légitársaság, ahonnan aztán busszal vagy vonattal tovább tudunk utazni eredeti célunkra, még mindig olcsóbban, mint direkt járattal. Tipikusan ilyen Brüsszel, ahonnan Amszterdam és Párizs is könnyen és jutányos áron elérhető, illetve Malmö, ahonnan Koppenhágát vehetjük célba. A pontos árkalkulációhoz segítség a Rome2Rio oldala, amely listázza, A-ból B pontba hogyan és mennyiért jutunk el.

6. Néhány órát bárki kibír a családtagja/párja/barátja nélkül a repülőn, de ha mégsem, nézzük meg, hova oszt ki magától a rendszer ingyen, és a partnerünknek vegyünk ülőhelyet a mi véletlenszerűen kisorsolt helyünk mellé, így spórolva. Ha ott már nincs szabad hely, nézzük meg, őt hova ültetné a rendszer, és annak fejében még mindig tudjuk módosítani a mi helyünket.

7. Pakoljunk úgy, hogy elég legyen egy kézipoggyász – ehhez remek megoldás a ruhák feltekerése hajtogatás helyett. Ha valami mégsem férne el, a check-in idejére vegyük magunkra – a beszállító pult után már senki nem nézi, ha később a felesleges holmit aztán belepakoljuk mondjuk egy ruhatáskába.

8. Nem mindig a repülő a legjobb megoldás. Ha nem bánunk némi kényelmetlenséget, utazhatunk busszal és vonattal éjszakai járatokon, ilyenkor a szállás árán és a csomagokon is spórolhatunk, hiszen ezeknél a nagyobb poggyász szállításáért sem kérnek el plusz pénzt. A 33 országban érvényes Interrail bérletekkel pedig akár egy komplett nemzetközi körutat is tehetünk a repülőnél jóval kedvezőbb áron.

9. A nemzetközi vonatoknál, buszoknál a jegyárak a légitársaságokéihoz hasonlóan működnek: ezek nem fix, hanem változó árú jegyek, amelyek az utazás napjához közeledve általában drágulnak. Ugyanez igaz néhány országban a belföldi járatokra is, például Nagy-Britanniában, ahol az is számít, hogy csúcsszezonban közlekedünk-e vagy sem. Ha tudjuk már, mikor hova kirándulnánk, vegyük meg előre a jegyet, ne hagyjuk aznapra.

Nem a sok holmitól lesz jó élmény egy utazás /Fotó: Anete Lusina via Unsplash/Nem a sok holmitól lesz jó élmény egy utazás /Fotó: Anete Lusina via Unsplash/

10. Ha spórolnánk és szeretjük a road trip jellegű utakat, használjuk a telekocsis módszerrel működő BlaBlaCar alkalmazást: a rendszer kicsit lutris, mert előre nem tudhatjuk, hogy lesz-e akkor és oda sofőr, amikor mi mennénk, spontánabb utazás esetében viszont lefaraghatjuk az egyébként fellépő magas költségeket.

11. A szállásközvetítő oldalakon a jutalék miatt általában drágábban foglalhatunk szállást, mintha a szállás saját honlapján tennénk meg. Ha ilyen nincs, nézzünk meg több oldalt, és ott foglaljunk, ahol a legolcsóbban csaphatunk le ugyanarra a helyre.

12. Ha alapvetően csak alvásra és a csomagok elhelyezésére kell a szállás, és nem bánjuk, hogy egy idegen otthonában szállunk meg, az Airbnb egy kincsesbánya: nemcsak olcsóbb, mint egy hotel, de sok szállásadó annyira jófej, hogy ingyen biztosít reggelit, mosást vagy akár elhoz és visz a legközelebbi vasútállomásra/buszpályaudvarra.

13. Szerezzünk nemzetközi barátokat és ismerősöket, akiknél ingyen szállhatunk meg, például megismerkedve a lakóhelyünkön tanuló nemzetközi diákokkal.

14. Ha nagyobb társasággal utazunk, érdemes körbenézni a hostelekben is: lehet, hogy vagyunk annyian, hogy pont kitöltsünk egy 4-6 ágyas hostelszobát, így olcsóbban kijövünk, még sem kell idegenek horkolását hallani.

15. Akárcsak a repjegynél, néha a szállásnál is jobban járunk, ha nem az úti célunknak megfelelő városban szállunk meg, hanem valahol a közelben, főleg ahol jó a tömegközlekedés. Párizsban például hamar elfogynak az olcsó szállások, a főváros közelében azonban csomó aranyos kisváros van, amelyeket kombinált városkártyákkal olcsón és gyorsan elérhetünk.

16. Ha közlekedésről van szó, amúgy is érdemes kihasználni a városkártyák nyújtotta kedvezményeket: ezek néha csak arra jogosítanak fel, hogy a környező településekre eljussunk olcsóbban, néha pedig kulturális helyszíneken is kedvezményt biztosítanak.

Hálókocsival Velencébe - pénztárcabarát és kalandos /Fotó: Rebe Adelaida via Unsplash/Hálókocsival Velencébe - pénztárcabarát és kalandos /Fotó: Rebe Adelaida via Unsplash/

17. Válasszunk olyan szállást, ahol főzni is tudunk, vagy legalább reggelit készíteni. Rengeteget spórolhatunk így az étkezésen, és néha sokkal bulisabb – főleg ha a helyi szállásadónkkal főzünk –, mintha csak beülnénk valahova.

18. Nézzünk körül a helyi szupermarketek kínálatában – gyakran kincseket rejtenek. A holland Albert Heijn vagy a brit Sainsbury's és Marks & Spencer üzletekben például 4-5 euróért már rendkívül ízletes és egészséges (akár meleg) készételeket, smoothikat, salátákat kapni, amelyekből remek pikniket lehet csapni.

19. Ha mindenképpen étteremben, bisztróban szeretnénk fogyasztani, menjünk oda, ahova a helyiek is járnak. Tripadvisoron vagy blogokban előre is felkészülhetünk ezekből, de bátran kérdezzük ki a szállásadónkat vagy a helyieket is.

20. Ahol fogyasztható a csapvíz, töltsük fel a palackunkat ivókutaknál. Aprópénz, de számít.

21. A legszebb látnivalók sokszor nem érhetők el tömegközlekedéssel, az autóbérlés pedig nem mindenkinek opció: drága, sok felelősséggel jár és nem mindenki tud vezetni. Erre megoldás egy helyi sofőr bérlése, aki általában sokkal kevesebbért visz el, de vannak különböző alkalmazások is, például a Bolt, ahol szintén olcsó fuvarokat csíphetünk meg. Az igazán kalandvágyóknak pedig ott a stoppolás – a csalódás elkerülése végett azonban tájékozódjunk előre a Hitchwikin, mennyire bevett szokás ez az adott helyen.

22. Az online vásárolt belépők szinte mindig olcsóbbak, mintha a helyszínen próbálnánk meg hozzájuk jutni, ráadásul a sorban állás is elkerülhető így.

23. A nagy világvárosok múzeumai általában felkínálnak napokat, amikor ingyen látogathatók – például a hónap első vasárnapja vagy utolsó keddje. Tájékozódjunk az intézmény honlapján és próbáljuk meg akkorra időzíteni az utazást.

Nézzünk utána az ingyenes múzeumi napoknak! /Fotó: DAT VO via Unsplash/Nézzünk utána az ingyenes múzeumi napoknak! /Fotó: DAT VO via Unsplash/

24. A klasszikus turistalátványosságok sokszor drágák és csalódást keltőek, az alternatívájuk viszont sokkal jobb és gyakran ingyenes. Faggassuk ki a helyieket ezekről, vagy tervezzünk előre utazóblogokat olvasva.

25. Amennyiben évente többször is utazunk, válasszunk éves utasbiztosítást a pénzintézetünknél, így sokkal kedvezőbben jövünk ki, mintha minden útra külön kötnénk biztosítást.

25+1. Gyűjtsünk krediteket! Az utazás alapvetően költség és nem bevételi forrás, de lehet az is. A Booking.com például bizonyos százalékot jóváír kreditekben a Wizz-számlán, míg a Bonusway felhasználói a partnerek oldalain vásárolva (köztünk a Bookingon) pénzvisszatérítéshez juthatnak.

Nyitókép: Christine Roy via Unsplash

Bertalan Melinda
további cikkek
Víztükör és teagőz Víztükör és teagőz Nagyvári Csaba festményeiből nyílt kiállítás az Íródeákban pénteken. 2024. április 23. 14:01 Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Nyáron újra koncertek, a magyar zenei élet kiemelkedő előadói várják a közönséget a veszprémi Gyárkert Kultúrparkban - közölték a szervezők kedden.  2024. április 23. 11:53 Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Martha Graham amerikai táncosnő szerint a legnagyobb táncosokat nem a tudásuk, hanem a szenvedélyük teszik naggyá – az élet pedig újra és újra bizonyítja, ez mennyire igaz. Március 22–24. között az olaszországi Lecce városában mutathatták meg tehetségüket és képviselhették Veszprémet a Victoria Art & Sport Egyesület, illetve a Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola balerinái: a X. IBCDC Domenico Modugno Nemzetközi Balett- és Kortárstánc versenyen nem várt kihívásokkal szembesültek, ráadásul először versenyeztek profi kategóriában, elhivatottságuk mégis a dobogóra repítette őket, bizonyítva, Veszprém méltán lett kulturális főváros.  2024. április 23. 17:42 Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.