2023. május 28.
//
Emil, Csanád névnap

Nem szellemvonat: tényleg újra sínen van a veszprémi kisvonat

Pontosan 50 éve annak, hogy utoljára megtette azt az egy kilométeres szakaszt a veszprémi kisvonat, amivel a régi vidámpark és az állatkert között szállította az utasokat egy alagúton át. Arra, hogy a múltat sohasem kell véglegesen eltemetni, kiváló példa egy helyi összefogás, aminek eredményeképp keddtől ismét az egykori megállójában lehet találkozni az eredeti szerelvénnyel.

Az egykori Úttörővasút ugyan csak alig egy évtizedig volt Veszprém mindennapjainak a része, emléke mégis az egyik legelevenebb a mai napig. Ebben minden bizonnyal annak is nagy szerepe van, hogy az egykor méltán népszerű vidámparkot kötötte össze az állatkerttel, közben átkelt a dolomitsziklák alkotta hegybe vájt alagúton is.

Az első szerelvény 1961-ben indult el, és ezután minden évben májustól szeptember végéig közlekedett oda-vissza, egyszer maga előtt tolva, egyszer maga után húzva a kocsikat. A jegykezelésben pedig 6. és 7. osztályos diákok segédkeztek Kavalecz János mozdonyvezetőnek, ugyanígy ők jelezték sípszóval azt is, hogy mikor indulhat a kis szerelvény.

Az Úttörővasút egészen 1972-ig működött, bezárása után felszedték a síneket is, az egykori megállók épületei viszont megmaradtak, ahogy a mozdony és a kocsik sem vesztek el, azokat Németh Károly őrizte meg évtizedeken át.

Néhány éve, egészen pontosan 2018-ban egy civilektől jött ötlet nyomán fogalmazódott meg az, ha amúgy a mai napig megvannak az egykori vonatkocsik, miért ne lehetne felújítani őket és kihelyezni oda, ahol egykoron a fénykorukat élték? Egészen pontosan a Raffai Csilla helytörténeti kutató és idegenvezető által fémjelzett Túrajó egyik tematikus várostörténeti sétáján Kovács Zoltán mondta ki először, hogy érdemes lenne felkutatni és közös erővel helyreállítani a kisvasút szerelvényeit.

Az ötlet mellé nagyon hamar több helyi civil, valamint vállalkozás is odaállt, ahogy az önkormányzat is támogatásáról biztosította az ötletgazdákat.

Az egykori szerelvényt gyorsan az önkéntesek rendelkezésére bocsájtotta Némethné Károlyi Jolán. Az akkor még önkormányzati képviselőként tevékenykedő Jolán elhunyt férje volt az, aki megmentette anno a vonatot, ezzel az ő emlékét is ápolja a civil összefogás.

Ezután elkezdődtek a lakatosmunkák, a fényezés, a festés, beszerezték a síneket, ami az új alapja lett a vonatnak, valamint Raffai Csilla mélyreható helytörténeti kutatást is végzett a kisvasúttal kapcsolatban.

A keddi átadókor a Veszprémvölgyben a kisvonat mellett Brányi Mária alpolgármester köszönetét fejezte ki mindenkinek, aki áldozatos munkájával kicsit is hozzájárult a koremlék felélesztéséhez, kiváltképp Kovács Zoltánnak, aki az ötletgazda szerepe mellett a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodájának vezetője is, valamint Raffai Csillának, akinek kezdeményezésére a kisvonat és története mára már a helyi értéktár részét képezi.

Az ünnepélyes átadón Raffai Csilla röviden bemutatta a vonat történetét, amire úgy utalt, mint egy időkapszulára, amire ha felülünk, sokakban a múlt szép emlékei élednek újjá.

A történet addig él, amíg mesélünk róla” - fogalmazott a Túrajó vezetője, aki hozzátette, nem állnak meg a koremlékek gyűjtésével, hanem várják azokat a régi tárgyakat, történeteket is, amelyek az egykori úttörővasúthoz kapcsolódnak, ezzel is tovább bővítve az értéktárat.

Az ünnepség végén Kovács Zoltán is megköszönte minden segítőnek a közreműködést, hogy egy ilyen kedves veszprémi emlék ismét a nagyközönség elé kerülhetett, Brányi Mária társaságában pedig emléklapokat adtak át az összes ilyen résztvevőnek.

A kisvonatot a jövőben bárki megtekintheti a Kolostorok és Kertek rendezvénytéren az egykori megállója előtt. A gyerekek felmászhatnak rá, valamint a mozdonyban egy leírás is olvasható a történetéről régi képekkel illusztrálva.

Hajas Bálint
Domján Attila

További cikkek

A mostani esőzés csak zápor a 13 évvel korábbi eseményekhez képest
A mostani esőzés csak zápor a 13 évvel korábbi eseményekhez képest
Az idei májust eddig javában az eső uralta, de ez a mennyiség még mindig semmi a 13 évvel korábbiakhoz képest, amikor napokig tombolt egy ciklon Veszprém felett. Kovács Győző helytörténész, meteorológus segítségével felidézzük a 2010-es katasztrofális állapotokat: kiöntött patak, házakra dőlt fák, szennyezett ivóvíz és áramszünet akkor, amikor tényleg a víz volt az úr.
Volt idő, amikor a haditengerészetnél macskák is szolgáltak
Volt idő, amikor a haditengerészetnél macskák is szolgáltak
A komplex feladatot ellátó doromboló négylábúak alkalmanként még „fizetést” is kaptak szolgálatukért.
Mit adnak nekünk a rómaiak?!
Mit adnak nekünk a rómaiak?!
Egy csepp Itália a Balaton mellett – ezzel a mottóval készült az idei turisztikai szezonra a Baláca Élménypark Nemesvámoson. A római kori villagazdaságban szombaton tartottak évadnyitó napot, ahol az ókori élet számos pillanata szó szerint megelevenedett a látogatók előtt.
A „legősibb foglalkozás” fénykora Magyarországon
A „legősibb foglalkozás” fénykora Magyarországon
A legősibb foglalkozások közt tartják számon, ma már viszont illegalitásban űzik csak. Pedig a XIX. században, de még a XX. század első felében is virágzott ez a sikamlós iparág, aminek a bordélyházak adtak otthont. Többek közt Veszprémben is.
Megelevenített szenvedéstörténet, avagy a passiójátékok története
Megelevenített szenvedéstörténet, avagy a passiójátékok története
Négy evangélista, Máté, Márk, Lukács és János is leírja Jézus szenvedéstörténetét egészen a feltámadásig. Ezek a bibliai történetek szolgálnak alapjául a ma ismert és ismét fénykorát élő passiójátékoknak. A tradíció már több száz éves, Magyarországon pedig pont 101 éve mutatták be az első ilyen előadást, amit azóta több másik követett. Cikkünkben bemutatjuk a passiójátékok történetét.