Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A második forduló elemzése

2010. április 26. 11:00 // Forrás: dr. Kaiser Tamás
Mivel a Fidesz már az első fordulóban győzött, a második forduló előtti kampány jóval enyhébb volt a korábbiakhoz képest.

A 2010. évi magyar parlamenti választások első fordulója a FIDESZ-KDNP pártszövetség elsöprő győzelmével zárult. A megszerzett 206 mandátum egyben a kormányzati többség kérdését is eldöntötte - miután ahhoz minimálisan 194-re van szükség a 386 tagú parlamentben –, így a választási eljárás ténylegesen a még nyitva maradt 57 egyéni körzet mandátumának megszerzésére redukálódott.

Ebből következően a két forduló közötti kampány megszokott tematikája is átalakult, hőfoka meg sem közelítette az előző két parlamenti választás hasonló időszakát. Okafogyottá váltak a találgatások a szoros verseny közepette perdöntő jelentőségű, egyúttal a kormányzóképességhez szükséges majdani koalíciókat megalapozó tömeges visszalépésekről, elmaradtak a szélesebb közvélemény ingerküszöbét elérő, „vérre menő” pengeváltások, a kampánystratégák a látványos nagygyűlések és médiaesemények helyett a „kitelepüléseket”, a közvetlen kapcsolattartást szolgáló (és szimbolizáló) „standpolitizálás” eszköztárát igyekeztek bevetni a választópolgárok mozgósítása érdekében.

A kérdés látszatra egyszerű volt: sikerül-e a FIDESZ-KDNP szövetségnek elérni, netán még tovább növelni a minimum 258 mandátumra épülő kétharmados többséget a parlamentben. Jóllehet az MSZP kommunikációja kezdetben ennek megakadályozására, a még elhódítható választókerületek „felszántásának” ígéretére épült, a JOBBIK és az LMP számára pedig fontos célként jelentkezett az első forduló lendületének megtartása, az önálló arculat és imázs elmélyítése, vagy éppen további sikerek felmutatása (Borsodban, illetve Budapesten), a két forduló közötti kampány valójában már a jövőről szólt. A FIDESZ kommunikációját a kormányzás felelőssége és hatékonysága („jó kormányzás”), a közélet megtisztulásának elvárt igénye (elszámoltatás), az ország előtt álló feladatok megoldásához szükséges nemzeti összefogás („háromharmados ország”), a leendő kormányzati struktúra (csúcsminisztériumok, kabinetkormányzás), valamint a kétharmados többség hatásaival szemben megfogalmazódott aggodalmak eloszlatása („alkotmányos kontroll”) határozta meg. Az MSZP-n belül megkezdődött a párton belüli erőcsoportok egymásnak feszülése, az LMP hibáztatásában testet öltő bűnbakkeresés („nem léptek vissza”), ezért nem meglepő, hogy inkább csak azokban a választókerületekben folytattak érzékelhető kampányt (Angyalföld, Szeged), ahol valós esélyt láttak a sikerre. A JOBBIK előtt új perspektívát nyitott Edelény, ahol a független jelölt javára történő visszalépéssel egy „kvázi-saját” egyéni mandátum megszerzésére nyílt lehetőség (mára kiderült: sikerrel), az LMP számára pedig a nagy kihívást a „romlatlanság” és az „egyenlő távolság” megőrzése jelentette, különösen az MSZP felől érkező szirénhangok – konkrétan a négy budapesti választókerületben léptek vissza az LMP javára – zsongásában.

A fentiek eredményeként kellőképpen „lehűtött” kampányt követően a második fordulóban - meglehetősen alacsony (46, 52%) részvétel mellett - a FIDESZ-KDNP tovább növelte előnyét, és összességében a mandátumok 68%-át szerezte meg. Az adatok 98%-os feldolgozottsága mellett a pártszövetségnek 263 mandátuma lehet, míg az MSZP 59, a JOBBIK 47, az LMP pedig 16 képviselőt küldhet a parlamentbe. Ez az európai mércével mérve is példátlanul nagy választási győzelem erős felhatalmazást és széles mozgásteret jelent a leendő kormány számára: lényegében az új alkotmány készítésén kívül bármilyen törvényt megalkothat, döntést hozhat a parlamenti hatáskörbe tartozó összes személyi kérdésről. A számszerű többséget a kormányzás folyamatában további tartalékok is erősíthetik. Egyrészt a FIDESZ-KDNP alkotta kormányt minden bizonnyal nem fogják gyengíteni olyan természetű belső viták és ellentétek, mint az 1994-1998 közötti - ún. fölös többségű – MSZP-SZDSZ koalíciót. Másodsorban a kormánypártok az intézményesített társadalmi partnerség eszközrendszerének alkalmazásával a parlamenten kívül is közmegegyezést érhetnek el néhány alapvetően fontos téma körül. Végül pedig a politikatudományi álmoskönyv szerint a megosztott ellenzék szabadabban lavírozó kormányzást jelent…

Jelenleg a legtöbb figyelem mégis a kétharmados törvényekre irányul. A hatályos alkotmány 49 ilyen törvényt sorol fel, amelyek elfogadásához 17 esetben szükséges a parlament összlétszámának kétharmada, a többi esetben a jelenlévő képviselők kétharmada is elegendő az igenhez. Ennek a gyakorlatban csak szűk parlamenti többség esetében, vagy – mint láttuk azt a közelmúltban – kisebbségi kormányzás esetében van jelentősége. Tévedés azonban azt gondolni, hogy mindez jogi értelemben korlátlan hatalomgyakorlást jelent, hiszen számos szabályozási területet nemzetközi szerződések védenek, a szakpolitikák jelentős részét alapvetően az Európai Unió jogrendszere, a közösségi szinten meghozott döntések befolyásolják. Nem szűnik meg az Alkotmánybíróság kontrollszerepe sem, annál is inkább, mivel a kilenc jelenlegi alkotmánybíró közül egynek sem jár le a mandátuma 2014 őszéig.

S hogy melyek a legfontosabb, kétharmados többséget igénylő területek? A teljesség igénye nélkül kiemelhetjük az önkormányzati törvény (kórháztulajdonosok jogai, az önkormányzatok törvényességi felügyeletének helyreállítása, a régió-megye vita lezárása), a pártok gazdálkodásáról szóló törvény, a média-és adatvédelmi törvény módosítását, a mentelmi jog felfüggesztését, a parlamenti és önkormányzati képviselők számának csökkentését, a határon túli magyarok állampolgárságának rendezését.

E nagy horderejű, hosszú távra szóló döntést igénylő kérdések azt vetítik elő, hogy a kormányzás – habár az új parlamenti erőviszonyok által kétségkívül nagyra nyitott mozgástérben – a jövőben is alapvetően politikai, és nem kevésbé stratégiai kormányzást jelent, ami egyúttal szükségessé teszi a hagyományos kormányzati és ellenzéki szerepelfogások újragondolását.

vehir.hu
további cikkek
Hiába volt az álhír-terjesztés, Sümeg is megkapja a Kormánytól a hetvenmilliós segítséget közélet Hiába volt az álhír-terjesztés, Sümeg is megkapja a Kormánytól a hetvenmilliós segítséget Egy sümegi portál sokáig tényként hozta, hogy a térség országgyűlési képviselője, Navracsics Tibor gátolja a város kormányzati segítségét, amit a képviselő többször is cáfolt, mostanra pedig már hivatalossá is vált, hogy hatszáz másik településsel együtt, Sümeg is részesül rendkívüli támogatásban. tegnap 8:35 Szeretnénk, ha szeretnének és mi is szeretnénk szeretni Udvardy György Szeretnénk, ha szeretnének és mi is szeretnénk szeretni Udvardy György, veszprémi érsekkel való beszélgetés során már az elején érződött, hogy itt nem egy előre felépített, nyilatkozatszerű gondolatmenetet kell lekövetni. Sokkal inkább tűnt úgy, mintha egy régóta, de legalább az év eleje óta érlelődő párbeszéd érne révbe. Az érsek nem sietett, mondataival nem akart nagy hatást kiváltani, de talán pont ezért volt súlyuk. Márpedig ezekben a viharos időkben, ami 2025-öt is jellemezte, erre van a leginkább szüksége az embereknek, nemcsak egyházi, hanem világi kérdésekben is, amelyekről szintén szó esett az interjúnkban, a politikától a mesterséges intelligenciáig. tegnap 8:35 Porga Gyula: Őrizzük minél tovább a szeretet lángját! karácsony Porga Gyula: Őrizzük minél tovább a szeretet lángját! A hit, a remény, az öröm gyertyája után fellobbant a szeretet lángja is. Az utolsó gyertyagyújtási ceremónián Porga Gyula polgármester, valamint Udvardy György érsek mondott beszédet. 2025. december 21. 11:46

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.