Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Korszerű körülmények között folytatódhat az oktatás Csetényben

2021. december 15. 16:34
Teljes átalakuláson esett át a Csetényi Vámbéry Ármin Általános Iskola az EFOP 4.1.2 pályázat keretében. A megvalósult beruházásról Galambos Szilvia intézményvezetőt kérdeztük.

– Miért vált szükségessé az iskolaépület felújítása?

– Nehéz állapotokkal találkoztam, amikor 2015-ben átvettem az intézmény vezetését. Az épületet szénnel fűtöttük, 1974-es átadása óta csak részben újították fel a nyílászárókat, nem volt szigetelve, a víz- és villamoshálózat elavult. A kéményt félig vissza kellett bontanunk, mert a katasztrófavédelem balesetveszélyesnek nyilvánította; elektromos tüzek keletkeztek az áramelosztónál és a villanyszekrénynél; az utolsó időben pedig a szennyvízelvezetés is felmondta a szolgálatot, ami rendszeres duguláshoz vezetett. A tornaterem süllyedt, megrepedt, beázott a teteje – esős időben részben le kellett zárni, mert balesetveszélyessé vált. Az iskola tehát minden szinten megérett a felújításra, így nagyon jókor jött, hogy a Veszprémi Tankerületi Központ pályázott az “Iskola 2020” EFOP 4.1.2-es pályázaton belül az infrastrukturális beruházásra. Köszönjük Ovádi Péter képviselő úr támogató hozzáállását is, aki segített, hogy a növekvő költségek ellenére mindent meg tudjunk valósítani, és megkaphassuk a kiegészítő forrásokat az államtól és az Európai Uniós pályázatok átcsoportosításából. 

– Hogyan oldották meg az oktatást a kivitelezés időszakában?

– Amikor elkezdődött a kivitelezés, az egész épület munkaterületté vált. Egy nyolcosztályos konténeriskolában – amelyben a tanári szobák, irodák is helyet kaptak – töltöttük az előző tanévet, így tudtuk áthidalni ezt a nehézséget. 

– Milyen infrastrukturális fejlesztés valósult meg?

– Megépült egy új szárny két szaktanteremmel: egy művészeti és egy természettudományos, a XXI. századi korszerű oktatás feltételeinek megfelelő teremmel. Elbontották a régi tornatermet, és egy kétszer akkora, 450 négyzetméteres tornatermet alakítottak ki helyette. Mivel töltésre, cölöpalapra kellett építeni, ez is növelte az építkezés költségeit, de mostanra így már van egy stabil, korszerű, jól felszerelt tornatermünk. Felújítottuk a tantermeket, cseréltük a nyílászárókat, megújult a parketta, teljesen új bútorok kerültek a tantermekbe és az átépítés során kialakított nagyobb közösségi terekbe. Létrehoztunk egy könyvtárat, ami egyben a fejlesztői szoba is, ahol a sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási és magatartási zavaros gyermekek számára fejlesztőórákat biztosíthatunk. A pályázat keretében eszközöket is beszereztünk: vettünk negyven tanulói laptopot, és az oktatást szolgáló legmodernebb robottechnikát. A természettudományos teremben mind fizika, mind kémia tantárgyak kísérleteinek feltételeit tudjuk biztosítani tanulói segédeszközökkel.  Korszerű gázfűtésre tértünk át, lecseréltük az összes nyílászárót, szigeteltük az épületet, ami a fűtést költséghatékonyabbá tette. Kaptunk napelemes megsegítést az energetikai korszerűsítés keretében. 

– Milyen nem infrastrukturális elemei voltak a pályázatnak?

– Szakmai megújulást is vállalt a tantestület a pályázat kapcsán. Bevezetjük a komplex alapprogramot, a tantestület az ehhez szükséges képzést 90 százalékban már elvégezte. A komplex alapprogram egy differenciált oktatási formát jelent, ami a korszerű oktatás alapja, illetve épít azokra a modern pedagógiai módszerekre, amelyekkel a heterogén csoportokban a fejlesztéseket a legbiztosabban tudjuk támogatni. Ezenkívül öt alprogramot vezettünk be felmenő rendszerben tanulástámogatásként, kötetlenebb délutáni foglalkozások formájában: ezek a testmozgás alapú, a digitális, az életgyakorlat, a művészeti és a logikai alprogram. Ezek megjelennek a tanmeneteinkben tervezés szintjén is és természetesen az órák kivitelezésében is. Belső továbbképzésben fejlesztjük egymást, a pályázatnak ez a pedagógiai része nagy érdeklődésre tartott számot. Ehhez persze kaptunk segítséget, a továbbképzésen túl bemutató foglalkozásokon is részt vehettünk. 

– Szeptemberben már a megújult iskolában kezdődött meg az oktatás. Mik az első hónapok tapasztalatai?

– Mindenki érzi a különbséget az előző évekhez képest mind felszereltségben, mind komfortban: a szülőknek, a gyerekeknek és a pedagógusoknak egyaránt nőtt a komfortérzetük, és azt gondolom, hogy nagyon szeretnek ide járni, szeretik az új körülményeket és élvezik az új iskolájukat. 

vehir.hu
Domján Attila
további cikkek
Navracsics: az uniós magyar elnökség egyik legfontosabb témája lesz a kohéziós politika jövőjéről szóló vita Navracsics: az uniós magyar elnökség egyik legfontosabb témája lesz a kohéziós politika jövőjéről szóló vita Az uniós magyar elnökség egyik legfontosabb témája lesz a kohéziós politika jövőjéről szóló vita - mondta Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter csütörtökön a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezésében zajló első Kohéziós Csúcstalálkozón. tegnap 12:20 A holokauszt veszprémi áldozataira emlékeztek A holokauszt veszprémi áldozataira emlékeztek A megemlékezést minden év április 16-án tartják meg, amely az 1944-ben, immár 80 éve történt borzalmak, a holokauszt magyarországi áldozatainkat emléknapja.   2024. április 16. 16:08 Parkot szeretnének az Úttörőház helyére Parkot szeretnének az Úttörőház helyére Mi a városvezetés szándéka a Kopácsi utcai ingatlannal, ahol egykor az Úttörőház állt? Erre szeretne választ kapni Hartmann Ferenc önkormányzati képviselő. 2024. április 16. 14:28 Nagy teret kap az új közbiztonsági koncepcióban a digitális biztonság Nagy teret kap az új közbiztonsági koncepcióban a digitális biztonság Javában zajlik az a munka, amely során frissítik a város közbiztonsági és bűnmegelőzési koncepcióját. Az erre létrehozott munkacsoport vezetője, Pálinkás Roland hétfőn számolt be a legújabb fejleményekről. 2024. április 16. 13:56

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.