2021. június 15.
//
Jolán névnap

Álmodozás egy zöldebb Veszprémről…

Előrebocsátom, nem vagyok közlekedésmérnök, de ettől nyilván lehet véleményem arról, amit jónak tartok, miképp az összes többi polgárnak is, persze tudomásul véve, hogy a többség és a szakma együtt dönt. Kinek ne lenne véleménye a veszprémi közlekedésről, parkolási helyzetről, ki ne álmodna a megoldásról? Adamecz Zoltán írása a Vehíren.

Miként azt már korábban is írtam, Veszprém parkolási problémáit a jelen feltételekkel az ég világon senki nem tudná megoldani. Mindenképpen strukturális változásokra van szükség. És nem a város letérkövezésével.

Miképp lehetne ezt szerintem egységesen kezelni? Először is sokak tiltakozása ellenére a buszpályaudvart le kellene helyezni a már kész tervek szerint a vasút mellé, és egy szép és hatalmas új belvárost kaphatnánk a volt bútorgyár területével egybenyitva. Óriási lehetőség ez a városépítészetnek. Sajnos az EKF pénzét ebbe nem tudjuk beleintegrálni a késedelmes döntéseik miatt, így ez a történelmi lehetőség elúszott. Talán a bontásokat, és a megtartandó elemeket kivéve.

Visszatérve a közlekedéshez, sokszor hallottuk, hogy Veszprém sosem lesz kerékpáros város a domborzati viszonyai okán. Én is ezt vallottam, mindaddig, míg nem találkoztam az elektromos kerékpárral, rollerrel. Én ebben látom a lehetőséget arra, hogy Veszprém ismét élhető legyen.

Tehát megvalósítva a vasútállomásnál, és a körgyűrű valamelyik részén a P+R parkolót, máris ki tudnánk vonni a most városközpontban, lakótelepeken parkoló autók jó részét. Ezek a P+R parkolók aprópénzből megoldhatók lennének, legalábbis az EKF keretét figyelembe véve. Amennyiben, ha tényleg turistákat várunk, akkor szükséges is lenne ezekre. A tömegközlekedés sem lenne bonyolult ezekből a parkolókból, esetleg ösztönözve ezek használatát, a városi fizető parkolás szélesítésével, a tömegközlekedés jelképes összegű áraival. Ma már az sem elképzelhetetlen, hogy a járatok az évszakokhoz, programokhoz is igazodjanak.

És itt jönnek be az elektromos kerékpárok, esetleg rollerek. Most nem is akarok az egészségügyi hatásával foglalkozni, de le kell írni, hogy kutatások bizonyítják ennek jótékony hatását, főképp az idősebbekre nézve, hisz ezek a kerékpárok az egyén napi erőnlétéhez igazíthatók, így nem terheli a szervezetet, a mozgásszervi, cukorbetegség, kardiológiai problémák, stb. sokaságát csökkentve ezzel.

Sok ember csak azért tart fenn autót, hogy Veszprémen belül közlekedjen, és legfeljebb havonta egyszer kiránduljon messzebb. Miért ne rakhatnánk ki a város szélére?  Az autó fenntartásánál már mindegyik elektromos jármű olcsóbb. Az EU és az állam is támogatja az elektromos kerékpárok beszerzését. Ebbe a város is bekapcsolódhatna, akár egyszerűen csak hitelnyújtással. Ha figyelembe vesszük a költségeket is, ma már nem elérhetetlenek ezek a kerékpárok. Így nem kell leizzadni munkába menet, amiért sokan elutasították eddig a kerékpározást.

A város oldaláról a drága közutak és parkolók építése helyett a kerékpárutakba fektetnék, és ami a legfontosabb lenne, hogy a lényeges pontokat is meg tudjuk közelíteni ily módon. Értem én, hogy sok kilométer kerékpárút épül, de se iskolába, se állatkertbe, se a járási hivatalba nem jutok el rajtuk. Azt is tudom, hogy az állami pályázatok a települések összeköttetését preferálják és ezért nem jut erre pénz. Viszont itt a nyakunkon az EKF, a közutak építése helyett a tizedannyiba sem kerülő kerékpárutak építését kellene erőltetni itthon/ itt helyben is és a kormánynál is.

Annak sem látom sok értelmét, hogy a belvárosba gyömöszölünk most mindent, hogy a vendégeknek csak gyalog kelljen közlekedniük. Ez rendben is lenne, de mi itt maradunk. 93.000,-ft m2 áron veszünk telket, miközben máshol 5.000,-ért adjuk el. Miért nem kötjük inkább össze a már meglévőket?  Már régen kitalálták a kereskedők, hogy úgy lehet bevételt termelni, ha körbejáratják a vevőket az üzletben. Miért ne működhetne ez a városban a városrészek között is? A perifériákat is bekötnénk a városi vérkeringésbe, és a belváros is levegőhöz jutna. A környező kilátókhoz is lehetne szabadtéri rendezvényeket szervezni, a kerékpár nem sok helyet igényel és a városi lakosokat is kevésbé zavarná ezek hangja, forgalma. Ahol ma rendezvényeket szerveznek, oda nem lehet hazamenni, nem lehet pihenni.

Látom, hogy az Euronics is belefogott az elektromos kerékpár értékesítésébe. Szerintem van akkora erejük, hogy Kínában legyártassanak párszázat, amit az EKF-ig és alatt kölcsönözni lehetne, ha a magyar gyártó nem tudná ezt vállalni. Milyen szép lenne, ha a P+R parkolókból ilyen kölcsön kerékpárokkal mehetnének a családok az állatkertbe, és járhatnák be a várost, ahelyett, hogy dugókban araszolgatnának, egyirányúsított útjainkon és rontanák a levegő minőségét. Véleményem szerint ez lenne a fenntartható beruházás.

Azért vagyok szomorú, mert ezek az álmok még csak nem is pénzkérdések most Veszprémnek...

Adamecz Zoltán

További cikkek

Agyonmosdatott puttók
Agyonmosdatott puttók
Agyonmosdatta a május Veszprém számolatlan puttóit is. A május, melynek esője – szól a fáma – aranyat ér. Látja valaki közülünk, milyen arannyal vonta be a szokottnál hűvösebb május ezeket az alig számításba vett kis szoborangyalkákat? Kilián László írása.
Társbérlőim, a rigók
Társbérlőim, a rigók
Öt éve költöztem ide. Ha átvágok a parkon, ott van a ház, ahol születtem. Akkor még Hóvirág lakótelep volt a neve, aztán sokáig viselte egy járásbíró nevét, Kiss Lajosét, akit, akárhogyan is, akárkik is, de mégiscsak halálosan megsebesítettek '56 novemberében. Hogy ez a kör is teljes legyen, arra az erkélyre meg, ahol a lövés érte az antikváriumból látok rá, és a fölöttem lévő padlástérben húzták meg a ravaszt. Molnár Sándor írása az élni akarásról.
Bestiarium Vespremiensis
Bestiarium Vespremiensis
Sárkány vagy oroszlán? – szólt imigyen a bestiális kérdés, ami a távoli múltból visszasejlik. - Kilián László írása.
Kiszolgáltatott vagy kiszolgált? Újragondolt időspolitika új szolgáltatásokkal
Kiszolgáltatott vagy kiszolgált? Újragondolt időspolitika új szolgáltatásokkal
A járvány, ha lassan is, de reményeink szerint visszavonulóban van, maga mögött hagy azonban számos kérdést és megvalósítandó feladatot az időspolitikában is. Amiről azt hittük, hogy nálunk viszonylag jól megy, mára elhalványodott, a járvány átírta a fontossági sorrendet. Tudom, hogy most az „odamondogatom” időszakát éljük, én ennek ellenére kimerem jelenteni, hogy Veszprém okkal kapta meg immár harmadszor az „Idősbarát önkormányzat” címet. A gyilkos járvány azonban mindent a feje tetejére állított.
Gyuri bácsi, a város krónikása
Gyuri bácsi, a város krónikása
A pult melletti asztalnál szokott ülni a sarokban fél hattól hatig esténként a Fenyőben. Két kisfröccs, lassú, mély kortyokban. Mellé szoktunk telepedni Janóval, és hagytuk beszélni. Egyedül élt a hosszú szalagházban a lakótelepen, épp a kocsma fölött, és kivirult, ha volt társasága, akik meghallgatták. Témája volt bőven; ismerte a város minden szegletét, minden házát, lakóját, minden történetét. Meg is írta őket. Gyuri bácsi volt a város legtermékenyebb helytörténésze. Molnár Sándor írása.