Az önkormányzat a város költségvetésének jelentős hányadát, több mint ötven százalékát fordítja az oktatási intézmények fenntartására és működtetésére. Némedi Lajos fideszes önkormányzati képviselő, az oktatási bizottság elnöke szerint a balsors sújtotta országunkban, a mély morális és gazdasági válság begyűrűzött az élet minden területére, így az iskolák falai közé is, de a kitartás és az akarat sokunkat átsegíthet ezen az időszakon.
- Mennyiben segítette vagy hátráltatta az oktatás ügyét az elmúlt évek kormányzati politikája?
- Az elmúlt nyolc évben a kötelező óraszám növelése miatt országosan tízezer pedagógus álláshely szűnt meg, miközben a munka nem lett kevesebb. Az állásukban megmaradtaknak kell a többlet feladatot ellátniuk, önként és vita nélkül. Átfogó bérrendezésre a 2002. évi egyszeri béremelésen kívül – amelynek későbbi fedezete megteremtését az önkormányzatokra hárították – nem került sor. Megszűnt viszont a 13. havi bérjuttatás és hátrányos megkülönböztetés érte a pedagógusokat a köztisztviselőkkel szemben a cafetéria rendszer átalakítása során is. Az utóbbi azért döbbentett meg, mert közismert, hogy a liberálisok ágálnak talán a leghangosabban bármilyen megkülönböztetés ellen. Jutott ellenben pénz az elmúlt nyolc évben, mégpedig nem is kevés, több tízmilliárd forint a teljesen haszontalan digitális oktatási eszközök, digitális táblák beszerzésére.
- Értékeli-e a társadalom a pedagógusi pályát?
- További neuralgikus pontjai az oktatási rendszerünknek az átgondolatlan, a megvalósítás feltételeivel nem rendelkező rideg integráció, a szakképzés lehetetlen helyzete és a pedagógusképzés. A szükségesnél lényegesen kevesebb pénz jutott az oktatási intézményekben szaktantermek, tornatermek modernizálására, pedagógus továbbképzési célokra. A komikum kategóriájába tartozik, hogy hazánkban több felsőoktatási intézmény működik, mint a 83 millió lakosú Német Szövetségi Köztársaságban. A durvaság, az erőszak, a brutalitás jelen van az iskolákban, ahol pedig csak az értelmes emberi szóval történő nevelésnek, oktatásnak lenne helye. A tanári titoktartási kötelezettség miatt a pedagógus nagyon korlátozottan tud a szülővel együttműködni a gyermek fegyelmezése, nevelése érdekében. Egy „főpszichológus” szerint egyértelműen a tanárok alkalmatlanságára vezethető vissza az iskolai erőszak. Az oktatási „misztérium” szakértői pedig azt hangoztatták, hogy túl sok a pedagógus, nem elég fölkészültek és keveset dolgoznak. Én pedig azt gondolom, a valóságban mindent elkövettek a pedagógus pálya leértékelése érdekében.
- Veszprémben is súlyos a helyzet?
Veszprém városban, csak a 2006. október utáni időről beszélhetek, nagy eredmény, hogy a jelentős múltú és nagyon magas színvonalú oktatási tevékenységet fönntartottuk. Mindez persze elsősorban a kiváló pedagógusok és a diákok munkájának az eredménye. Ugyanakkor az óriási, központi, pénzügyi megszorítások következtében –idén közel ötszáz millió forintot vont el a szocialista-liberális többségű parlament Veszprémtől – a fenntartó önkormányzatnak is jelentős áldozatokat kell hozni. Majdnem ötszáz millió forinttal kevesebbet tudunk költeni az idősek, rászorulók ellátására, út és járdaépítésekre, bölcsődék, óvodák, iskolák fejlesztésére.
- Mennyire használja ki a pályázati lehetőségeket a város?
- Önerőből és sok eredményes pályázatnak köszönhetően történtek az iskolákban nagy fejlesztések, mint amilyen például a Közgazdasági Szakközépiskola új, modern épülete. Tudom, hogy van még ott adóságunk. Természetesen teljesíteni fogjuk a feladatunkat. Felújítottuk a Cholnoky Általános Iskolát, megkezdődött a Dózsa György Általános Iskola teljes, az Egry Óvoda részleges felújítása. Megnyugtatóan rendeztük az előző városvezetés által ránk hagyott problémát, nevezetesen a Vadvirág Óvoda hangszigetelési problémáját. A városunkban történő kiváló oktató munka eredménye, hogy már hosszú évek óta a szaktantárgyi versenyeken nagyszerű országos és megyei eredményeket értünk el, mind az általános, mind középiskola fokon. Két gimnáziumunk kiváló érettségiztető hely lett, két szakközépiskolánk idén három napos országos tanulmányi verseny lebonyolítója lesz. Ugyancsak két gimnáziumunk pályázik olyan modern technikai eszközökre, amelyek segítségével történelmi eseményeket tudnak feldolgozni diákok és pedagógusok.
- A pedagógusok hozzáállása mennyire változott az utóbbi években a megszorításokra. Van még bennük kitartás?
- Csak a pedagógusok lelkiismeretes és önzetlen munkájával érhettünk el sikereket. A hivatástudatukból fakadó munkát sajnos nem tudtuk úgy dotálni, ahogyan megérdemelnék. Az akarat azonban meg volt, és meg van. A béren kívüli juttatások körébe tartozó étkezési hozzájárulást idén is emeljük fejenként havi 500 forinttal. Szeretnénk egységes cafetéria rendszerrel csökkenteni azt a negatív megkülönböztetést, amiről korábban beszéltem. Jómagam bízom abban, hogy nincs kilátástalan helyzetben az oktatás, de könnyű helyzetben sincs, ez kétségtelen. De, idézve a Bibliát, „…ahol a legnagyobb a szükség, ott a legközelebb a segítség…” hiszem, hogy ebből a válságból is van kiút, lesz fölemelkedés. Véleményem szerint a liberális, majd baloldali oktatási kormányzatok több évtizedre kiható súlyos károkat okoztak Magyarországnak. Szomorú, hogy a döntéshozatalokban részt vettek pedagógus, illetve humán végzettségű városi és megyei országgyűlési képviselők is.