2020. november 25.
//
Katalin névnap

A zenét nem pótolhatja a zenekari póló

Maximum csak megtámogatja a bandák által közvetített életérzést. A merchandising jó bevételi forrás, de a hazai zenekarok még nem használják ki a lehetőségeiket. A Music Hungary első napján a zenekari imidzsről is tartottak kerekasztal beszélgetést.

Jónás Vera énekes-dalszerző vezetésével Schoblocher Barbara (Blahalouisiana), Schmidt Richárd (Alinda.hu partner), Érsek Gábor (Popshop.hu alapító), és Varga Géza (Gold Record merch. divízió) boncolgatta kerekasztal beszélgetés keretében a zenekaros pólók és a zenekari imidzs, meg úgy általában a zenekarokhoz kapcsolódó merchandising szerepét hétfő délután a Veszprémben tartott két napos Music Hungary konferencián.

Érsek Gábor, Schloblocher Barbara, Varga Géza és Jónás Vera 2020. november 9-én a Hangvillában tartott koncerencián. Schmidt Richárd online keresztül kapcsolódott a beszélgetéshez.Érsek Gábor, Schloblocher Barbara, Varga Géza és Jónás Vera 2020. november 9-én a Hangvillában tartott koncerencián. Schmidt Richárd online keresztül kapcsolódott a beszélgetéshez.

Joggal merül fel az átlagolvasóban, hogy mi az a merchandise? Nos, ennek szó szerinti magyar meghatározása és fordítása nincs, de jelen esetben úgy kell érteni, hogy gyakorlatilag minden olyan zenekari termék, ami a pólóktól elkezdve a gyerekrugdalózókon át a sörökön és a feliratos kempingszékekig minden, ami kézzel fogható és értékesíthető. Lehet ez egy Metallica feliratos sapka, de akár egy Britney Spears nevével ellátott papucs is. A lényeg, hogy valamilyen szinten kapcsolódjon az adott zenekarhoz vagy előadóhoz.

A zenekari imidzs elengedhetetlen eleme lett a jól kitalált, igényes merch, ami a klubok kis pultjaiból a webshopokba is beköltözött. Arculatról, termékekről és terjesztésről is beszélgettek az előadók, aminek végszója az lett, hogy a tárgyak a zenét nyilvánvalóan nem helyettesíthetik. A cikk azt próbálja nagy vonalakban összefoglalni, hogy a négy szakmabeli hogy jutott el ehhez a hétfő délutáni summa summarumig.

Az egész beszélgetés azzal indult, hogy tisztázták, a klasszikus értelemben vett „alap merchet” azaz a zenekari pólókat olyan emberek vesznek, akik nem csupán ruhaként tekintenek rá, hanem mint plusz jelentéstartalmat hordozó eszközre. Ez természetesen akkor működik jól, ha önazonos, azaz összhangban van azzal, amit a banda képvisel. Csak egy példa: a Blahaloiusiana nem fog pentagramos pólót árulni, hisz a rajongói más beállítottságúak, mint például a metálzenét hallgatók. Schloblocher Barbara szerint egyébként a metálosok külön kategória, hisz ők klasszikusan a fekete pólóra nyomtatott zenekarneveket és sapkákat hordják elsősorban, nekik kár is lenne mást árulni. A lényeg, hogy minden zenekarnak tudnia és ismernie kell a célcsoportját. Zenekaronként változik, hogy mi és hogyan működik.

Schloblocher Barbara, a Blahalouisiana énekese.Schloblocher Barbara, a Blahalouisiana énekese.

De lehet-e egyedit csinálni? Egyedit nem biztos, de ahogy Varga Géza (Gold Records – merch. divízió) elmondta,

van olyan előadó, amelyiknél működőképes az, hogy virágmagot áruljon.

„A kreativitást a realitáshoz kell szabni.”

A minőség sem elhanyagolandó szempont. A nagy, globálisan ismert zenekarok tudnak zenén túlmutató divatirányzatot diktálni és minőségi termékeket kiadni, hisz óriási piacokkal rendelkeznek. Varga szerint a magyar zenekarok rajongóinak nem kell éreznie, hogy szegényebb piacról vásárolnak, ezért őket is úgy kell kiszolgálni, hogy ugyanazt a minőséget kapják, mint németországi társaik. A Popshop.hu alapítója, Érsek Gábor úgy látja, Magyarországon nem eladható egy 30 eurós póló, ám Varga Géza szerint erre pro és kontra példa is van itthon.

Az Alinda.hu partnere, Schmidt Richárd azt hangsúlyozta hogy, a zenekarok óriási előnyben vannak, bármit is áruljanak, hisz míg értük rajonganak a saját vásárlóik, és szeretetből vesznek termékeket, addig egy kertészeti eszközt nem biztos, hogy azért szereznek be az emberek, mert imádják, hanem azért, mert muszáj. Úgy látja, a bandáknak ezt a rajongást kell kihasználniuk.

A vírushelyzet és a koncertmentes időszak azt is megmutatta a zenekaroknak, hogy milyen az élet akkor, ha nincs folyamatos koncertbevételük. A webshopra való költözés, és az online jelenlét így még fontosabb mint valaha, hisz amíg nem lehet a rajongókkal találkozni és koncert után pólókat árulni, ez is tud egyfajta kapcsolat és pénzforrás lenni. Ebben van hova fejlődni nem csak a magyar zenekaroknak, hanem úgy általában egész Magyarországnak, hisz Schmidt Richárd elmondása szerint a teljes hazai kereskedelmi bevételek arányát tekintve a webáruházak részesedése csupán 6,5% volt idén itthon. Szlovákiában ez 9-10%, Németországban 12% körüli, Angliában pedig több mint a magyar duplája, 15%. Itthon még nincs akkora kultúrája az online vásárlásnak, mint tőlünk nyugatabbra, ám Schmidt úgy látja, elkerülhetetlenül a folyamatos növekedés felé haladunk. Erre még a koronavírus helyzet is rátesz és tett már egy lapáttal. A spanyolviaszt nem kell feltalálni, ügyesen kell menedzselni - mondta.

Az egyórás beszélgetésen felmerült az is, hogy a zenekarok árulhatnak mindenfélét, akár a Real Madrid, amelyik a kutyatálra is rányomja az emblémáját, de a zenekari rajongókat nem lehet és nem szabad átverni és termékként tekinteni rájuk.  

- A közönség nem átverhető egy logózott húsklopfolóval, hisz zenei kötődést is vásárolnak egy-egy termékkel,

ezért kell hitelesen csinálni, ami ha jól megy, akár a koronavírus idején fő bevételi forrása is lehet a zenekaroknak - mondta Schmidt Richárd.  

Schloblocher Barbara szerint is az önazonosságot kell szem előtt tartani, akár bevonással, erre egy jó példát is mondtot: a Blahalouisiana idei egyik dobása az volt, hogy a rajongókkal terveztette meg egy pólójuk feliratát. Ez akkora siker lett, hogy három nap alatt elfogyott az összes.

Varga Gergő (középen) a Gold Record merchandising divízió vezetője.Varga Gergő (középen) a Gold Record merchandising divízió vezetője.

A beszélgetés egyik fő megállapítását végül Varga Gergő mondta ki: a vírus nem tesz jót a zenekaroknak, hisz elmaradnak a helyszíni merch-értékesítések, amin javíthat ugyan a webshop, de ezek csak akkor teljesek, ha zene is kapcsolódik hozzájuk: „A termékek jó érzést okoznak, mikor megveszik, de igazából akkor teljesek, ha zenével együtt van. Amíg nem tudunk a termék mellé zenét rakni, addig ezek mindig kiegészítő termékek lesznek, ezért az online nem fogja pótolni az offline-t.”

Ge. Á.
Domján Attila

További cikkek

E-nemzet, e-zene, bemutatkozik a Music Estonia
E-nemzet, e-zene, bemutatkozik a Music Estonia
A Music Hungary 2020 konferencián kitekinthettünk a külföldi példákra is, jelen esetben az észt könnyűzene helyzetén és az ő megoldásaikon keresztül láthattunk bele egy hozzánk hasonló méretű ország egészen más megoldásaiba.
Mi a helyzet a nagyfesztiválokkal a Covid idején?
Mi a helyzet a nagyfesztiválokkal a Covid idején?
Hol tartanak most a magyar fesztiválszervezők? Mit lehet tenni a pandémiás időszakban? Milyen reményekkel alkothatják meg jövőbeli terveiket? Többek között ezekről a kérdésekről is szó esett a Music Hungary 2020 konferencián, melyet Veszprémben rendeztek.
Ne szoktassuk a közönséget ingyenességre!
Ne szoktassuk a közönséget ingyenességre!
Meglehet, egy nemzetközi zenekar online koncerttel is képes milliókat kaszálni, itthon még mindig ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy ingyen jutunk hozzá a művészet élményhez – márpedig a covid idején ez nem a legjobb taktika.
Könnyűzenésített társadalom, társadalmasított könnyűzene
Könnyűzenésített társadalom, társadalmasított könnyűzene
A Music Hungary konferencia egyik legjobban várt előadása volt a hétfő kora esti eszmecsere, ahol a felszólalók megpróbáltak hidat képezni a zenei művészvilág és a kormányzati támogató-rendszer között, valamint előrevetítették azt, mi vár a zenei szakmára, ha most nem, vagy ellenkezőleg, jól reagálnak a kialakult helyzetre.
2020 megmutatta, mennyire szükség van a zenére
Leginkább összefogásra van most szükség a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került zeneiparban - ennek jegyében kezdődött el Veszprémben a Music Hungary Konferencia is hétfőn.