2021. május 8.
//
Mihály névnap

Több javaslat a kertváros közlekedésének javítására

Elsősorban a kertvárosi közlekedés és kiváltképp a parkolási helyzet került előtérbe a szerda délutánra meghirdetett lakossági fórumon, de a belvárosi közlekedési dugók megoldására is merültek fel javaslatok. A városvezetés mellett szakértők mutatták be azt a koncepciót, valamint javaslataikat, amelyekkel reményeik szerint javítható a jelenlegi helyzet.

A kertvárosi rész a hivatalos megfogalmazás szerint olyan kerület, amelyet javában családi házak jellemeznek, a legtöbb városban pedig a belvárostól egy sűrűn lakott lakótelepi rész választja el az ilyen övezeteket.

Veszprém egyedi városszövete miatt ez utóbbi tényező nem érvényesül az Újtelepen, valamint a Budapest út másik oldalán elterülő Kertvárosban sem, amely városrészek így szorosan kapcsolódnak a belvároshoz, ezáltal a közlekedés szempontjából is speciális helyzetben vannak.

Ezt már Dulicz László közlekedési mérnök magyarázta a Városháza Kossuth-termében megjelent érdeklődők előtt a szerda délutáni fórumon, amelyet harmadik alkalommal hirdettek meg, hogy bemutassák a felmerülő problémák megoldási lehetőségeit, a lakosok pedig elmondhassák véleményüket, ötleteiket.

Dulicz LászlóDulicz László

A Balaton Pláza parkolója a közelmúltban fizetőssé vált, így sokan, akik addig ott parkoltak autójukkal a hétköznapokban, kiszorultak onnan, ezáltal az eddigieknél is többen állnak meg a környező utcákban, sok esetben szabálytalanul, akadályozva az ott élőket a közlekedésben.

Dulicz László a számok nyelvére lefordítva bemutatta, hogy ezekben az utcákban, valamint a belváros több parkolójában is a telítettség 200%-os, tehát kétszer többen állnak meg, mint amúgy a szabályos parkolói kapacitás lehetővé tenné.

A jelenlegi helyzetre a szakértő több, akár fokozatosan bevezethető, vagy egyszerre alkalmazható megoldási javaslatot is felvázolt:

  • Az utcák egyenirányúsítása, ezáltal az áthaladó forgalom korlátozása, visszaszorítása.
  • Különböző vonalvezetési megoldások alkalmazása, akár fizikai elterelésekkel, mint például virágosládákkal, vagy egyéb növények ültetésével az utak lassításáért, a biztonságosabb közlekedés érdekében.
  • Végül a fizetős parkolóövezet kiszélesítése erre a városrészre is.

A Balaton Pláza parkolója miután fizetőssé vált, az autósok inkább a környező utcákban teszik le gépjárműtA Balaton Pláza parkolója miután fizetőssé vált, az autósok inkább a környező utcákban teszik le gépjárműt

A fórumon elhangzott, hogy ezeket a beavatkozásokat akár egyszerre, drasztikus módon is be lehetne vezetni, azonban a szakértő is azt javasolta, hogy jobb irány a fokozatosság, ahol időről időre meg lehet vizsgálni, hogy az egyes változtatások mennyire váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Így lépésről lépésre lehet javítani a kertvárosban élők helyzetén, az áthaladó forgalmat, valamint a szabálytalanul a kapubejárók elé parkolókat ki lehet szorítani ezekből az utcákból, így élhetőbbé lehet tenni ezt a városrészt.

Hogy a cselekvés mennyire nem tűr halasztást, azt Kovács Zoltán a Városüzemeltetési Iroda irodavezetője is számokkal támasztotta alá a fórumon. A statisztikák szerint, amíg 2016-ban Veszprémben 26 ezer autót tartottak számon, ez a szám mára, 2020-ban 30 ezerre emelkedett. Tehát gyakorlatilag minden aktív felnőtt emberre jut egy gépjármű Veszprémben.

A fórumon a résztvevőknek lehetősége volt kérdéseket is feltenni, valamint véleményezni az elhangzottakat. Ezekre Brányi Mária alpolgármester, valamint a Kertváros önkormányzati képviselője, illetve Bázsa Botond, az Újtelep képviselője és a jelenlévő szakértők válaszoltak.

Brányi Mária a fórumonBrányi Mária a fórumon

A hozzászólások között a jelenlévők közül többen megerősítették, hogy a Rózsa utca, illetve a környező utcák egyirányúsításával egyetértenek, bár ez csak a forgalmi rend megváltoztatása után bizonyosodik be, hogy mennyire jó döntés.

Brányi Mária megerősítette, hogy minden intézkedés után konzultálni fognak az ott élőkkel, ha kell, akkor módosítanak a terveken, vagy kiegészítik még azokat. Ezért csak fokozatosan és a lehető legrugalmasabban hajtják végre a forgalmi változtatásokat.

Ugyanígy téma volt a város több pontján tapasztalható forgalmi dugó is, kiváltképp a belvárosi körforgalmaknál. Javaslatként elhangzott, hogy a reggeli és délutáni csúcsforgalomban lámpákkal lehetne irányítani a gyalogos és autós forgalmat, ez viszont nem jelentene komolyabb előnyt, ugyanis Kovács Zoltán elmondása szerint, már tesztelték ezt a rendszert olyan formában, hogy a csúcsidőszakban időszakosan megállították a gyalogos forgalmat, mintha lámpás csomópont lenne a körforgalom, de így sem tapasztaltak rövidebb várakozási időt.

A belváros közlekedési problémáira is érkeztek javaslatokA belváros közlekedési problémáira is érkeztek javaslatok

Brányi Mária szerint az épülő kelet-nyugat irányú közlekedési tengely, amely az új völgyhídban fog végződni, jelentősen csökkenti majd a belváros forgalmát is, hiszen új alternatíva lesz az autósok számára elkerülni a belvárost.

Abban a résztvevők egyetértettek, hogy olyan megoldás nem létezik, ami mindenkinek egyformán ideális, azonban kompromisszumok mentén jelentősen lehet javítani a mostani a helyzeten a kertvárosi rész mellett az egész városban.

Hajas Bálint
Kovács Bálint

További cikkek

Május 1-jétől a visszaáll az első ajtós felszállási rend a Volánbusznál
Május 1-jétől a visszaáll az első ajtós felszállási rend a Volánbusznál
A Volánbusz járatain szombattól ismét lehet jegyet vásárolni a buszvezetőktől, visszaáll a fedélzeti jegyértékesítés és az első ajtós felszállási rend - közölte a társaság.
Dolce Vita egy Vespa nyergén Veszprémben is
Dolce Vita egy Vespa nyergén Veszprémben is
Harmincnál is több Vespás gurult végig Veszprémen szombaton kora délután. Az olasz robogómárka veszprémi rajongói körének ez volt az első látványosabb megmozdulása, a jövőben azonban további közös gurulásokat terveznek még.
Polgármesteri helyszínbejárás az új Pápai úton
Polgármesteri helyszínbejárás az új Pápai úton
Megújult és kerékpáros sávval is bővült a Pápai út, az új szakaszt Porga Gyula, polgármester mutatta be az autósok szemszögéből. A jövőben folytatódhatnak az útfejlesztések Veszprémben.
Áprilisban jegy és bérlet nélkül utazhatnak az alsósok a helyközi járatokon
Áprilisban jegy és bérlet nélkül utazhatnak az alsósok a helyközi járatokon
A védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának részeként április 19-én az általános iskolák alsó tagozatos tanulói számára újraindul a jelenléti oktatás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) döntése alapján a kisiskolások a hónap fennmaradó részében diákigazolványuk felmutatásával, jegy vagy bérlet megváltása nélkül utazhatnak a helyközi közösségi közlekedésben.
Januári állapotokat idéznek a megye útjai
Januári állapotokat idéznek a megye útjai
Ahogy azt a meteorológusok jelezték, megérkezett a hidegfront, és amíg Veszprémet csak a havaseső és a jégdara borította be, a Bakonyban már komolyabb fennakadásokat okozott az utakon a hó. Hárskút és Márkó között több autó feltorlódott.