Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Negyven fős osztályok?

2009. december 7. 13:31
Az új közoktatási törvény módosítása lehetővé teszi, hogy a középiskolákban a maximális osztálylétszámot harminc százalékkal túllépjék.

A szakemberek véleménye megoszlik arról, mekkora az ideális osztálylétszám, és a kérdést az egyes országok is különböző módon szabályozzák. Nagy Britanniában például átlagosan 25-26 diák tanul egy osztályban, de abban sem értenek egyet a pedagógiai szakemberek, hogy a kisebb osztálylétszám valóban hatékonyabb oktatást eredményez-e. Ugyanakkor vannak kutatások, melyek azt mutatják, hogy a hátrányos helyzetű diákok oktatásában jó eszköz lehet a létszámcsökkentés.

- Negyven-negyvenhat fő képzése nem csak osztályszinten, hanem csoportbontásban is problémás lehet – véli Szarka László, a Vetési Albert Gimnázium igazgatója.
- A jogszabályok szerint a nyelvi oktatás csak kisebb csoportban folyhat, mert sem a tanulónak, sem az oktatónak nem mindegy, hogy húsz vagy tíz fős a csoport - magyarázza. - Egyrészt vannak szaktantermek, melyek kapacitása eleve korlátozott, és az újítás egyéb takarékossági rendszabályokat is vonna maga után, a csoport- és osztályösszevonásokkal leépítés is együtt járna.

- Mivel az iskolában az ellátandó feladatok mennyisége változatlan marad, így egy pedagógusra a korábbinál sokkal több feladat hárul. Ennek következtében sérül a gyermekek tanuláshoz való joga, mert a minőségi oktatást ilyen körülmények mellett nem tudja az intézmény biztosítani - mondja Kádár Jutka matematika tanár, aki szerint egy negyvenöt perces tanórán elképzelhetetlen, hogy minden gyerektől a házi feladatot, és az új feladat megértését is megkövetelje.
- Egy perc egy gyerek. Ez ellehetetleníti az órákat és a munkámat, főleg egy olyat, mint a matematikai, ahol szükségem van a tanulók visszajelzésére, reakcióira - panaszolja a tanárnő.


Szarka László és Kádár Jutka

A következő tanévtől tehát akkor is növelhető a tanulók létszáma, ha a döntést csupán „oktatásszervezési okok” indokolják. Ugyanakkor a létszám csökkentésének sincs elvi akadálya, de a gyakorlatban nincs rá pénz. Pedig ez adhatna lehetőséget a tanároknak arra, hogy alternatív pedagógiai módszereket használjanak, egyenként többet foglalkozzanak a diákokkal.


Pedagógiai rémálom a negyven fős osztály

 

 

Szausev Xénia

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.