2020. február 17. // Donát névnap

Elektromos rollerek lepik el az országot

2019. augusztus 5. 4:00
Az eddig ismeretlen kártékony jószágok egyre több városban bukkannak fel egy új, korszerű közlekedési lehetőséggel fenyegetve a lakosságot. Az országos problémát jelentő rollerek elszaporodása ellen továbbra is keresik a megoldást.

Magyarázhatom a környezetvédelem vagy az egészségtudatos életmód divatos fogalmaival, de valószínűleg ha vezetnék, én is autóval járnék. De autózás nélkül, a gyalogosok és a tömegközlekedők táborát erősítem a legtöbb hétköznapon.

Természetesen ideje volt kitalálni egy “C” tervet azokra az esetekre, ha nincs idő a 30-40 perces álmodozós reggeli vagy délutáni sétámra, ami kisebb ösztönzést követően meg is született.

Talán tíz éves korom óta először figyeltem fel a rollerekre és úgy fest, hogy azóta a roller is “felnőtt korba lépett” és jóval több lett a lábbal hajtott gyerekkori játéknál, ugratgatásoknál, száguldásnál.

Továbbra is szórakoztató és még mindig létezik a régi, nosztalgikus kis gumi keréken guruló fém verzió is, ám a technológiai fejlődés és a modern igények életre hívták egy újabb környezetkímélő közlekedési alternatívaként az elektromos rollereket.

Egyes országokban, városokban a népszerűsödő eszköz bérelhető formában is használható különböző kölcsönző hálózatoknak köszönhetően, amelyek működésüket tekintve hasonlóak a közösségi autós szolgáltatókhoz. De az új jármű rohamos terjedése nálunk még nem aratott egyértelműen osztatlan sikert.

Citromot adnának a Limenak

Május 1-től Budapest utcáin is megjelent az új közlekedési mód: a Lime elektromos rollerjeit telefonos applikáción keresztül lehet “bérelni”, vagyis egy egyszeri kioldási költséget követően percdíjat fizetve használhatjuk a rollereket.

A debütálás óta azonban különböző felületeken gyakran találkozhattunk a Lime használatával kapcsolatosan felmerülő problémákkal.

Mivel a Lime szolgáltatásához nem tartoznak kijelölt “parkolási zónák”, “Lime pontok”, ezért a városban egyre több elhagyott, gazdátlan roller várakozik a leglehetetlenebb helyeken, amiről mostanra rengeteg fotó is készült. A szolgáltatás előnye vált az egyik legnagyobb hátránnyá, hiszen a cél a járművek könnyebb elérése lett volna.

totalcar.hutotalcar.hu

Gyalogosként tartunk a rollerektől, autóval tehernek érezzük, ezért néhány településen bizonyos útszakaszokon, városrészekben már betiltották az elektromos rollerezést. De vajon tényleg a Lime és a roller a hibás, hogy egy új, egyszerűen használható közlekedési eszköz problémát okoz vagy csak képtelenek vagyunk alkalmazkodni a megfelelő keretek nélkül az újdonságokhoz?

Kerékkel érkezik a probléma

Az emberek soha nem barátkoztak meg könnyen az idegen újdonságok, hirtelen jövevények érkezésével. A megszokott nem feltétlen unalmas: a szokás kényelmet és biztonságot is jelent. De mi történik akkor, ha a fejlődés változásokat is hoz?

Első rolleres, munkahelyem felé vezető utam közben elgondolkodtam a csodálkozó tekinteteken és a kevésbé gyakori fintorgásokon: ha egy körültekintően használt elektromos roller reakciókat tud kiváltani, milyen lehetett, amikor a lovaskocsik mellett megjelent az első autó az országban?

fotó: magyarjarmu.hufotó: magyarjarmu.hu

Hatschek Béla optikai műszerész rajongott a technikai újdonságokért, így 1895-ben ő vásárolta az első “motorkocsit”. A Nicoletta kávéház terasza előtt parkoló autó hírére pillanatok alatt tömeg verődött össze: lökdösték, taposták egymást, hiszen mindenki közelebbről akarta látni a járművet. Majd két rendőrtiszt érkezett a helyszínre: “tiltó rendelkezés nincs, de a kérdés mégis tisztázásra szorul. Kérjük Hatschek urat, egyelőre vonja be a gépet az utcáról, majd megbeszéljük az ügyet s értesítjük a további eljárásról.”

Az első autó és az első autós Magyarországon

Az idén van háromnegyed évszázada, hogy az eddig csak hírből ismert, és akkor még külföldön is ritkaságszámba menő új jármű - az automobil - megjelent hazánkban. Az évforduló alkalmából az első automobilistát, Hatschek Bélát és rakoncátlan szerkezetét, a kis Benz „Velo"-t sze

Sulyok Georgina

További cikkek

Az újévi fogadalmak mumusa a február
Az újévi fogadalmak mumusa a február
A szakértők szerint januárban még viszonylag erősek vagyunk, és talán jutunk egyről a kettőre, de februárra már sokan visszalépünk a kettőről a mínusz második szintre.
Lejártak a tavalyi autópálya-matricák, jönnek a büntetések
Lejártak a tavalyi autópálya-matricák, jönnek a büntetések
Pénteken éjfélkor lejártak a tavalyi autópálya-matricák, nulla órától már csak a 2020-as úthasználati jogosultságokkal lehet a díjköteles utakon közlekedni, ellenkező esetben pótdíjat kell az autósnak fizetnie.
Nem krumplit szállít a V-Busz
Nem krumplit szállít a V-Busz
Hosszú huzavona után csütörtök este sikerült megtartani azt az ellenzéki közmeghallgatást, amelynek célkeresztjében a V-Busz működése és menetrendje állt. A Városházán az előzetesen várt paprikás hangulat helyett végül kialakult a sokak által hiányolt párbeszéd.
Rossz félévi bizonyítvány miatt is megszökhetnek a szorongó diákok otthonról
Rossz félévi bizonyítvány miatt is megszökhetnek a szorongó diákok otthonról
Az ORFK múlt héten hívta fel a figyelmet a tanulmányi eredményeik miatt szorongó, és olykor akár haza se térő diákokra. Országosan mintegy 1500 fiatalkorú hollétéről alig tudni valamit.
Reagált a V-Busz a menetrenddel kapcsolatos kifogásokra
Reagált a V-Busz a menetrenddel kapcsolatos kifogásokra
A közösségi közlekedésért felelős cég közleményében arról is tájékoztat, hogy leghamarabb a 8-as és 13-mas járatok menetrendjét fogják felülvizsgálni az utasoktól beérkezett észrevételek alapján.
2020. február 17. // Donát névnap