Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Bementünk a bevásárlóközpontba és műanyag zacskók nélkül jöttünk ki

2019. július 30. 12:08
Végéhez közeledik a műanyagmentes július, viszont a kezdeményezés üzenete nem köthető naptári dátumokhoz. Cikksorozatunk végén megnéztük, hogy átlagemberként milyen egyszerű szabályokat kellene betartanunk, valamint hogy milyen segítségre számíthatunk a multinacionális bevásárlóközpontoktól mindebben.

A „műanyagmentes július” névre keresztelt kezdeményezés Ausztráliából indult még 2011-ben, majd vírusként terjedt el a világban, és tavaly már 170 ország – köztük Magyarország is – csatlakozott ehhez a civil megmozduláshoz. Az ereje pedig pont abban rejlik, hogy személyes berögzült szokásaink minimális megváltoztatásával, a mikrokörnyezetünkben tehetünk a globális környezetvédelem érdekében. Tehát nem kell kihajóznunk az óceánokra és fókákat vagy bálnákat megmentenünk, csupán a műanyagok felhasználásában és elhelyezésében kell tudatosabbnak lennünk. Ez pedig könnyen megvalósítható New York-tól Tokión át Veszprémben is.

Márpedig műanyagot mindenhol és mindennap használunk. De ahogy korábbi cikkünkben dr. Domokos Endre egyetemi docens is mondta:

a műanyag nem ellenségünk, csak meg kell tanulni együtt élni vele.

A legnagyobb környezetterheléssel az egyszer használatos, általában csomagolásoknak, vagy bevásárlószatyornak használt műanyagok járnak.

Az Earth Policy Institute kutatása szerint évente 1 billió műanyagzacskót gyártanak világszinten, aminek 80%-át Európában használják. Ez azt jelenti, hogy percenként 2 millió műanyagzacskót vesznek az emberek a Földön.

unsplash.comunsplash.com

A magyarországi statisztikák is megdöbbentő számokat mutatnak. A greenfo.hu-n közölt kutatási adatok szerint, naponta hazánkban 1 millió műanyag táskát vásárolunk, amelyeknek az átlagos használati ideje mindössze 20 perc és 90%-át csak egyszer használjuk.

A nagyobb multinacionális áruházláncoknak tehát nagy felelőssége van abban, hogy üzletpolitikájukkal hogyan befolyásolják vásárlóik környezettudatosságát. Megkerestük a két legnagyobb Veszprémben is megtalálható áruházláncot, hogy saját üzleteikben milyen intézkedéseket vezettek be a fenntarthatóság érdekében?

A válaszok reményre adnak okot, hiszen mindkét multi esetében a kizárólag marketingszagú környezettudatos akciók helyett komoly stratégiákat és hosszú távú célkitűzéseket fogalmaztak meg.

Tényszerűen, az egyik multinál a sajátmárkás termékek csomagolását kizárólag újrahasznosítható, vagy újra felhasználható műanyagokból tervezik elkészíteni, ennek határidejét pedig 2025-ben határozták meg magukkal szemben, miközben tájékoztatásuk szerint folyamatosan vonják ki azokat a csomagolásokat, amelyeket alkalmatlanok bármiféle újrahasznosításra. Ezen kívül a műanyag bevásárlószatyrokat is gyorsan lebomló műanyagokból készítik, bár ezek valódi lebomlásáról és annak veszélyeiről már korábban írtunk.

Barát, vagy ellenség? Tombol a műanyagmentes július - vehir.hu

Világnapok és prevenciós hónapok jönnek-mennek a fejünk felett, idén júliusban viszont mintha tényleg megmozdult volna valami az emberekben. A „Műanyagmentes július" kapcsán már számos érv elhangzott pro és kontra, de hogy mi a realitás, és hogy itt Veszprémben hogy állunk, azt most induló cikksorozatunkban igyekszünk megválaszolni.

Hajas Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.