Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 18. Erik
Veszprém
20°C
2024. május 18. Erik
Veszprém
20°C

Tömegközlekedés: karnyújtásnyira a XXI. század

2015. december 8. 12:25
Az elmúlt években a térségben tettünk pár bizonytalan lépést abba az irányba, hogy a tömegközlekedés utas- és környezetbarát legyen. Ideje lenne bátrabban elindulni ebbe az irányba.

Még tavaly jelentek meg (az akkor még) Bakony Volán járművein a LED-es tájékoztató kijelzők, amik a következő megállóhely nevét jelenítik meg. Ezt az újítást leginkább talán a turisták értékelik; értelemszerűen a helybeliek tudják, hogy épp melyik megálló következik, és talán épp ezért hallom időnként az „erre bezzeg van pénz” jellegű megjegyzéseket. Valójában a kijelzők megjelenése mögött olyan előremutató fejlesztések rejlenek, amik a jövőben XXI. századi utazási élményt biztosíthatnak.

Illusztráció: nyugat.huIllusztráció: nyugat.hu

Emlékszem, a nem is annyira távoli gyerekkoromban valahányszor megjelent az új menetrend december közepén, kiballagtunk a buszmegállóba, és egy kis noteszbe lejegyzeteltük az aktuális időpontokat és útirányokat. Ma már elég kettőt koppintanom az okostelefonom kijelzőjén, és lekérhetem a világ bármely két pontja közötti közlekedési információkat. Valójában persze ennél sokkal többet is tehetnék.

A Bakony Volán 2009-ben pályázott a „közösségi közlekedés komplex fejlesztésére”, 339 millió forint támogatást nyert, összesen pedig négyszázmilliós költségvetéssel valósította meg a projektet. A pénz nagy részét a pápai autóbusz pályaudvar felújítására költötték, de ami most fontosabb, a Bakony Volán minden autóbuszára fedélzeti számítógép került, ami mobilhálózaton keresztül GPS segítségével folyamatosan jelentést ad a helyzetéről. Ezeket az információkat jelenleg a volán használja a menetrend finomhangolására, de innen már csak egy lépés lenne egy mobilalkalmazást készíteni, és az utasok számára is elérhetővé tenni az adatokat. Ahogy azt a MÁV már évekkel ezelőtt meglépte: mielőtt elindulok a vasútállomásra, ellenőrizni tudom, hol tart a vonatom, pontosan mennyi késéssel közlekedik, így sok fölösleges várakozástól megkímélhetem magam.

Okos buszmegálló Kecskeméten (fotó: keol.hu)Okos buszmegálló Kecskeméten (fotó: keol.hu)

Tíz éve az okos buszmegállók is a világvárosok kiváltságai voltak, ma már a magyarországi léptékkel értett nagyvárosok – Győr vagy Székesfehérvár – is elkezdték a rendszer fejlesztését. Az okos buszmegálló a járművek GPS-adatai alapján pontos becslést tud adni a várakozóknak, hogy hány perc múlva érkezik meg a járatuk. Ez ma még drága, de már nem elérhetetlen technológia. Szintén ebbe a kategóriába sorolható az elektronikus jegy- és bérletkezelés is, amikor az utasok SMS vagy egy alkalmazás segítségével tudják megvásárolni az utazási jogosultságot, hasonlóan ahhoz, ahogy az a parkolási rendszerben mára bevett módszerré vált.

Ami a XXI. századi elvárásokat illeti, nemcsak az utas komfortérzetét érintő fejlesztésekre van szükség. Az elmúlt harminc év meteorológiai adataira pillantva a globális felmelegedés ma már többnek tűnik egy megfoghatatlan mumusnál, az egyre gyakrabban előforduló extrém időjárási jelenségek hatását a saját bőrünkön érezzük, éppen ezért lenne fontos, hogy reagáljunk rá, például a tömegközlekedésben is. Egyfelől a járműpark fokozatos leváltásával elektromos, de legalábbis hibrid buszokra. Másrészt pedig a menetrend újratervezésével úgy, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése is szerepeljen a szempontok között.

Elektromos busz a Hotel parkolóbanElektromos busz a Hotel parkolóban

Erre itt Veszprémben is van remény. Tavaly a polgármester utcafórum-sorozatának több állomásáról is tudósítottunk, és elmondhatom, szinte minden helyszínen, ahol megfordultam, hallottam panaszokat a menetrenddel kapcsolatban. Jó előjel, hogy az intermodális csomópont projektben a menetrend felülvizsgálata is szerepel – ahogy azt egy szeptember végi lakossági fórumon a megvalósíthatósági tanulmányt készítő vállalkozó elmondta, olyan megoldást képzelnek el, ami nem kényszeríti a lakosokat az utazási szokások megváltoztatására, mégis hatékonyabban szervezné a tömegközlekedést. Ennek egyik eszköze lenne a helyközi járatok becsatolása a helyi közlekedésbe, ami szintén szerepel a már említett tervek között.

Az intermodális csomópont régóta várt változásokat is hozhatAz intermodális csomópont régóta várt változásokat is hozhat

Harminc éve a Vissza a jövőbe című film készítői úgy képzelték, hogy 2015-ben repülő autókkal közlekedünk majd, és még mindig faxot használunk üzenetküldésre. Tévedtek, a kommunikációs eszközök szédítő sebességgel fejlődtek, a közlekedés terén viszont sokkal konzervatívabbak vagyunk, mint az előre látható volt.

Amikor a következő 10-15 év lehetőségeiről beszélünk, éppen ezért nem sci-fibe illő megoldásokra kell gondolnunk, hanem inkább arra, hogyan lehetne a jelenleg is elérhető eszközökkel az utas, a szolgáltató és a bolygó számára is hatékonyabbá tenni a rendszert. A fent említett példák alapján reményt ad, hogy az első, bizonytalan lépéseket már megtettük. Ideje lenne bátrabban elindulni az úton.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Egyre több az idős, beteg, munkaképtelen hajléktalan ember Egyre több az idős, beteg, munkaképtelen hajléktalan ember A hajléktalanok körében végzett szokásos február 3-ai országos felmérés szerint egyre több közöttük az idős, beteg, munkaképtelen ember. tegnap 14:20 Navracsics Tibor a közigazgatás várható fejlesztéseiről beszélt Veszprémben Navracsics Tibor a közigazgatás várható fejlesztéseiről beszélt Veszprémben A magyar kormány célja az, hogy 2030-ra az Európai Unió egyik legélhetőbb országává váljon, ebben pedig a területfejlesztési politikának, valamint az ettől elválaszthatatlan közigazgatási rendszernek kiemelt szerepe van. Mindezt Navracsics Tibor, közigazgatási és területfejlesztési miniszter mondta csütörtökön Veszprémben a VEAB szakmai konferenciáján, ahol az is kiderült a miniszter előadásából, hogy milyen újítások várhatók még a kormányablakoknál. tegnap 17:01 Nemzetközi szakértő a Vehírnek: a legfontosabb kérdés, hogy bosszúra, vagy nyugalomra törekszik-e Fico, ha felépül? Nemzetközi szakértő a Vehírnek: a legfontosabb kérdés, hogy bosszúra, vagy nyugalomra törekszik-e Fico, ha felépül? A Robert Fico elleni fegyveres merénylet túlmutat azon, mint hogy egy hetvenegyéves, vitatott politikai hátterű aktivista egyedül rálőtt a politikusra. A szlovák társadalom valahogy eljutott addig az állapotig, hogy az emberekben dúló feszültség a tettek mezejére lépett és gyilkossági kísérletig fajult. Mik voltak azok a politikai események, amik lavinaszerűen elvezettek eddig? Milyen hatása lesz a szlovák és azon túl az európai politikára egyaránt a május 15-ei eseménynek? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Krajcsír Lukács, nemzetközi kapcsolatok elemzővel, a Pannon Egyetem egykori hallgatójának segítségével. tegnap 11:32 Jobb utakat a Dózsavárosba! Jobb utakat a Dózsavárosba! Megtartotta hagyományos, tavaszi ülését a Dózsavárosi Tanács. tegnap 15:07

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.