Bernáth Ildikó országgyűlési képviselő hétfői interpellációjában arra kereste a választ, hogy miért nem kapta meg több mint félmillió ember időben a munkanélküli járadékát, illetve hogyan történhetett meg, hogy emberek ezreinek több órán át kellett várakoznia a munkaügyi ügyintézésre országszerte?
- Sokan 3-4 órát is sorban álltak, olykor a mínusz tíz fokos hidegben, hogy sorra kerüljenek a munkaügyi központban, és az is előfordult, hogy mire az ügyfél az ajtóhoz ért, véget ért az ügyfélfogadás, így másnap kezdhette elölről - részletezte Bernáth Ildikó, és hangsúlyozta: nem csak veszprémi probléma ez, hanem országszerte tapasztalható.
- Hétfőn a parlamentben arról érdeklődtem, hogy a kialakult helyzetnek mi az oka, ki ezért a felelős, és mennyibe került mindez az adófizető polgároknak - folytatta a képviselő. - Szűcs Erika miniszterasszony válaszában elmondta, hogy egy új programot vezettek be a kirendeltségeken, amely szerinte nem okozott problémát az ügyfeleknek, bár elismerte, voltak fennakadások. A program 1,2 milliárd forintba került, amelyet közbeszerzési eljárás során választottak ki. A miniszter megítélése szerint mindenki időben megkapta a járadékát. December huszadikától nem kapták meg egyébként az emberek a jogos járandóságukat. A miniszter elmondta, ugyan a számfejtés és az utalás között van időeltolódás, de február 5 és 15 között mindenki megkapta a munkanélkülit. A választ nem fogadtam el, mivel egyrészt huszonharmadikán is kaptam olyan jelzéseket, hogy egyesek még mindig nem kapták meg a pénzüket.
Bernáth Idlikó hangsúlyozta, hogy ez a pénz nem adomány, nem tetszik/nem tetszik kérdése, hanem jogos járandósága mindenkinek, aki elveszítette a munkáját, és előtte éveken át fizette a járulékokat.
- A parlament egyébként elfogadta a választ, de gyakorlatilag csak egy hajszálon, egy szavazaton múlt, hogy elutasítsák. Ez jelzi, hogy sokan velem együtt úgy gondolták, hogy ez egy olyan súlyos probléma, amire a választ nem lehet elfogadni. Nem elég az, hogy valaki kiszolgáltatott helyzetbe kerül azzal, hogy elveszti a munkáját, ezen felül ott kell állnia órákon át hóban-fagyban. Az alkalmi munkavállalói könyvvel rendelkezők is így jártak, annak ellenére, hogy nagyon jól tudhatták a döntéshozók, hogy egymillió munkavállalói könyv van kinn, és ezt január 15-ig be kell mutatni a kirendeltségeken. December óta egyébként 477 ezerről 509 ezerre nőtt a munkanélküliek száma, így ez a növekedés is összecsúszott a kiskönyv érvényesítési időszakával.

- A miniszterasszony azzal érvelt, hogy általában mindenki nem jelenik meg a központokban, "csak" 350-400 ezer embert érint a határidő. Számomra a válasznak ez a része is elfogadhatatlan, mert pontosan kiszámítható, mennyi emberre számíthatnak, másrészt egy ilyen időszakban bevezetni egy új programot, egész egyszerűen elfogadhatatlan. Ki kellett volna próbálni a programot, modellezni kellett volna a folyamatot. Azzal az informatikai igazgatóhelyettessel is beszéltem, aki mindezért felel, és az általam is, az ország több pontján is érzékelt problémákra azt válaszolta, hogy ez nem a rendszer hibája, itt adatfeldolgozási gondok lehetnek, és egyébként is ők előre jelzik, mikor fog leállni a rendszer. Ez - ahogy magam is tapasztaltam - azt jelentette, hogy a leállás idején az ügyintéző papíron vette fel az ügyfél adatait, majd a rendszer beindulása után azokat bevitte a programba. Ez egyszerűen érthetetlen. A képviselőasszony elmondta, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottságnak is javasolni fogja, hogy tartsák napirenden a kérdést, és vizsgálják ki az okokat, illetve azt, hogy ez az állapot meddig tarthat.