2023. február 1.
//
Ignác névnap

Légből kapott?

2013. augusztus 17. 15:57
Egy hónappal ezelőtt hallottunk először a Sólyom Hungarian Airways-ről. Először jót nevettünk rajta, aztán kiderült: nem vicc. Hamarosan irodát béreltek Ferihegyen, a cég színeire festettek néhány gépet, ma pedig - ha minden igaz - hazaérkezik a vállalat első repülője.

Alig több, mint egy hónap telt el azóta, hogy a Magyar Nemzet először megírta: “Sólyom lesz az új Malév neve”.  

“A cég kezdetben hatgépes flottával kezdi meg tevékenységét, de a tervek szerint 2017-re ötven gépe repül majd” - írta akkor a Nemzet. - “A flotta értéke megközelíti a négymilliárd eurót. Az első évben 700 munkatársat vesznek fel, három év alatt a létszám elérheti a háromezret – közölték a lap forrásai. Jövőre el kívánják érni a tavaly februárban összeomlott Malév utasforgalmát, azaz a hárommilliót, 2017-re pedig már nyolcmilliós szám áll a tervekben. A Sólyom nem a fapadosok versenytársa kíván lenni, hanem a prémium kategóriában versenyez a Turkish Airlinesszal vagy épp az Emiratsszel.”

Ha egy nullkilométeres légitársaság egyetlen év alatt túl szeretne lépni a Malévon, és a térség elitjével vetekedne, az még a laikusokban is gyanakvást ébreszt. Nem véletlen, hogy több hírportál szerint a Sólyom vezetői hiába lobbiztak a kormánynál, több minisztériumnál is komolytalannak találták az üzleti tervüket, már ha beszélhetünk egyáltalán ilyesmiről.

Fotó: John Coates (via airportal.hu)Fotó: John Coates (via airportal.hu)

"Egy új légitársaságot indítani most üzletileg nem biztos, hogy jó döntés, inkább a bátor jelzőt használnám" – mondta a Napi Gazdaságnak adott interjújában Martin Gauss, aki 2009 áprilisa és 2011 májusa között irányította a később csődbe ment Malévet. - "Egyedül akkor van esély a cég életben maradására, ha komoly tőke áll az új vállalkozás mögött, s nem kényszerül gyorsan nyereséges működésre" – mondta Gauss, aki a Napi Gazdaság szerint két év alatt egyenesbe hozta a lett AirBalticot.

A Sólyom Airways harmincöt állást hirdetett meg a közelmúltban, a Magyar Nemzet értesülései szerint átlagosan tízszeres túljelentkezés mellett töltötték be a munkahelyeket.

A WizzAir közleményben jósolta a friss konkurencia gyors elhullását. Ebből idézünk néhány gondolatot. “Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt. (...) Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. (...) Egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az olyan új repülőgépeké, mint amilyenek a Wizz Air jelenleg 3,8 éves átlagéletkorú Airbus A320-as flottáját is alkotják. A magas fenntartási költségek tovább gyengítik a versenyképességet. (...) Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg.”

Schöngrundtner Tamás

További cikkek

A személyes kapcsolatot nem lehet online megvásárolni
A személyes kapcsolatot nem lehet online megvásárolni
A folyamatosan változó világ napról napra új kihívások elé állítja az idén húszéves Molnár Fotó csapatát. Molnár Adrien, az üzlet tulajdonosa szerint sikerük titka a személyes kapcsolat, amit még mindig igényelnek az ügyfeleik. A cég történetéről, a technológiai trendekről és az emberi kapcsolódásról beszélgettünk.
Párbeszédre van szükség a vállalkozásfejlesztési politikáról
Párbeszédre van szükség a vállalkozásfejlesztési politikáról
Míg rövid távon a kkv-knak stagnáló gazdasági környezettel és magas árakkal kell megküzdeniük, hosszabb távon csak képességeik megerősítésével válhatnak versenyképesebbé. Mindkét kihívásban kulcsfontosságú a vállalkozásfejlesztési politika, amelynek aktuális kérdéseiről, megújításának lehetőségeiről az Egyensúly Intézet a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével partnerségben indított konzultációt. A sorozat veszprémi, záró rendezvényén a megszólalók egyetértettek abban, hogy a vállalkozások életét manapság elsősorban az infláció, a magas energiaárak és a drága hitelezés nehezíti meg, valamint továbbra is jelen van a munkaerőhiány problémája.
Az átlagosnál alacsonyabb volt az áramfogyasztás karácsonykor
Az átlagosnál alacsonyabb volt az áramfogyasztás karácsonykor
Az átlagosnál alacsonyabb volt a magyarországi villamosenergia-fogyasztás a karácsonyi időszakban, december legalacsonyabb napi csúcsterhelését karácsony első napján regisztrálta a Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. tavaly, ahogy tavalyelőtt is.
Visszaeshet a karácsonyi költekezés egy felmérés szerint
Visszaeshet a karácsonyi költekezés egy felmérés szerint
A magyarok 53 százaléka az idén kevesebbet költ majd ajándékokra karácsony előtt, mint szeretne - derül ki a MediaMarkt megbízásából készült reprezentatív felmérésből.
Megfontoltabb vásárlókra, visszafogottabb ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok
Megfontoltabb vásárlókra, visszafogottabb ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok
Érezhetően megfontoltabbak a vásárlók, keresik az akciókat és az olcsóbb termékeket, így a korábbiaknál visszafogottabb év végi ünnepi szezonra számítanak az áruházláncok - derül ki az MTI által készített körképből.