A középszintű vizsga 180 perces volt, a feladatlap két részből állt, és a tanulók maguk oszthatták be az időt a rövid feladatok és az esszék megoldása között. Emelt szinten 240 perc állt rendelkezésre, ahol már szigorúan meghatározott időkeretek szerint kellett dolgozni: 100 percet kaptak az első részre, 140 percet az esszéfeladatokra. Mindkét szinten az volt a cél, hogy a diákok bizonyítsák: képesek történelmi források értelmezésére, ok-okozati összefüggések felismerésére, valamint saját véleményüket logikusan és szabatosan megfogalmazni.
A rövid feladatok között olyan témák szerepeltek, mint az ókori görög és római építészet, Hunyadi Mátyás hadjáratai, vagy éppen a Rákosi-korszak politikai rendszere. A diákoknak források alapján kellett válaszolniuk, gyakran képeket, térképeket vagy idézeteket kellett elemezniük. A tanárok szerint már ezek a feladatok is komoly kihívást jelentettek: egyáltalán nem volt egyszerű csupán ebből a részből kiemelkedő eredményt elérni, hiszen ezek a kérdések nemcsak tudást, hanem szövegértést és precíz gondolkodást is megköveteltek.
Az esszéfeladatok középszinten két részből álltak: egy rövidebb, 100–130 szavas esszéből, amely jellemzően egyetemes történelem témáját dolgozta fel, valamint egy hosszabb, 210–260 szavas magyar történelemre fókuszáló szövegből. Emelt szinten a tanulóknak három esszét kellett írniuk: egy rövidet, egy hosszút, és egy úgynevezett komplex esszét, amely akár az ókortól napjainkig bármely korszakot érinthetett. A 2025-ös érettségin a liberalizmus és a Rákóczi-szabadságharc is szerepelt esszétémaként, amelyek sokak szerint különösen nehéznek bizonyultak.
A tanárok tapasztalatai alapján sok diák nem olvassa el kellő figyelemmel a feladatokat, ez pedig pontlevonást eredményezhet. Emellett idén is hangsúlyos volt a helyesírás: bár legfeljebb 2 pont vonható le hibás írásmódért, egy összefüggéstelen, nyelvileg pontatlan szöveg komolyan ronthatja az összbenyomást, főleg emelt szinten. Ezért fontos volt, hogy a tanulók ne csak tartalmilag, hanem nyelvileg is kifogástalan dolgozatokat adjanak le.
A vizsgán az idei szabályok szerint kizárólag az Oktatási Hivatal által jóváhagyott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlaszokat lehetett használni – például a Történelmi atlasz középiskolásoknak (FI-504010903) vagy az OH-TOR912ATL típusú kiadványokat.
Összességében elmondható, hogy a 2025-ös történelemérettségi alaposan próbára tette a diákokat. Bár a feladattípusokban nem történt nagyobb változás, a kérdések összetettsége, a forráselemzési feladatok mélysége és az esszék megírásához szükséges történelmi ismeretek mind-mind komoly kihívást jelentettek – nemcsak a felkészületlenebbeknek, hanem azoknak is, akik szorgalmasan készültek.