2023. május 28.
//
Emil, Csanád névnap

Felsőoktatás: új kihívások, régi reflexek

2023. május 25. 23:09
Felsőoktatás a 21. században – új kihívások, régi reflexek címmel ültek össze a téma szakértői csütörtökön, a Pannon Egyetemen B épületének konferencia termében.

A probléma, miszerint egyre több kihívásra kell a huszonegyedik századi felsőoktatásban reagálni, széleskörű. A generációk közötti szakadék számos megoldandó problémát sorakoztat fel, ilyen például a technikai eszközök használata, a mostanában sokat taglalt mesterséges intelligencia, azon belül pedig kifejezetten a ChatGPT, amely ma már lehetővé teszi a felsőoktatási intézmények tanulói körében, hogy "segítségül hívják" egy-egy beadandó dolgozathoz.

Csapó Benő neveléstudományi kutató Közoktatásból a felsőoktatásba: új problémák vs. régi megoldások címmel adta elő meglátásait. Már ebből is kiderül, hogy egy folyamat bemutatásával világított rá a problémára, ami szerinte többek között a rendszerváltás utáni időszakban maradt megoldatlanul. Szerinte a felsőoktatás problémáinak gyökere tehát messzebbre nyúlik vissza, amelynek ma az az eredménye, hogy a hallgatók egyre felkészületlenebbek.

Csapó Benő néhány jellegzetes példát kiemelve szemléltette, hogy milyen mélyen gyökerezik a felsőoktatás problematikája, mind szerkezetileg, mind financiálisan. A gyors változásokhoz csak lassú alkalmazkodás társul, ha egyáltalán társul. Csapó a kazah felsőoktatási rendszert mint pozitív példát hozta fel, ahogy Amerikát is, ahol a tanulók motiváltak, nem úgy, mint a hazánkban, ahol jelenléti ívet kell vezetni, hogy a tanulók egyáltalán bejárjanak az órákra. Mindez persze Csapó szerint oda is visszavezethető, hogy túl könnyű a bejutás a felsőoktatási intézményekbe.

A nap további részében Weiszburg Tamás, Fogarassyné Vathy Ágnes, Komáromi Sándor, Horváth Krisztián, Sasné Grósz Annamária, Fehérvölgyi Beáta, Abonyi János és Urbán Katalin adtak elő. A nap folyamán lehetőség volt reflektálni egymás meglátásaira. A rendezvény a Pannon Egyetem Multidiszciplináris Kiválósági Kutatóközpontja által valósult meg.

Szabó Eszter
Szalai Csaba

További cikkek

Véget értek az írásbeli érettségik
Véget értek az írásbeli érettségik
Befejeződnek pénteken a 2022/2023-as tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszakának írásbeli vizsgái - közölte az Oktatási Hivatal.
Műalkotásokkal a hulladékhegyek ellen
Műalkotásokkal a hulladékhegyek ellen
Hulladékból hoztak létre műalkotásokat a Pannon Egyetem általános- és középiskolásoknak valamint egyetemistáknak kiírt pályázatára jelentkezők. Kedden hirdettek eredményt.
Hulladékgazdálkodási Kompetencia Központ létrehozása a Pannon Egyetemen
Hulladékgazdálkodási Kompetencia Központ létrehozása a Pannon Egyetemen
A Pannon Egyetem és konzorciumi partnere, a Pannon Novum Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Nonprofit Kft. 2,3 milliárd forint támogatásban részesült Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal döntésének értelmében. A 2023 március 1-jén indult 2022-1.1.1-KK-2022-00002 azonosítószámú „Hulladékgazdálkodási Kompetencia Központ létrehozása a Pannon Egyetemen” című projekt célja egy olyan komplex hulladékgazdálkodási elképzelés, koncepció kialakítása, amely innovatív, tudományosan alátámasztott megoldásokkal oldhatja meg az elkövetkező évek hulladékgazdálkodási kihívásait.
Az idei tanévben 27. alkalommal rendezte meg a Deák iskola matematika munkaközössége a Bem József megyei matematikaversenyt.
Az idei tanévben 27. alkalommal rendezte meg a Deák iskola matematika munkaközössége a Bem József megyei matematikaversenyt.
A körforgásos gazdaság megvalósítását segítő gyors tesztpéldány készítési módszerek kifejlesztése
A körforgásos gazdaság megvalósítását segítő gyors tesztpéldány készítési módszerek kifejlesztése
A HOFEKA Elektromos Ipari és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság és a Pannon Egyetem konzorciumi együttműködés keretében támogatási kérelmet nyújtott be a „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című GINOP Plusz-2.1.1-21 kódszámú pályázati felhívásra. „A körforgásos gazdaság megvalósítását segítő gyors tesztpéldány készítési módszerek kifejlesztése” című, GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00120 azonosító számú támogatási kérelmet a Pénzügyminisztérium támogatásra alkalmasnak minősítette. A vissza nem térítendő támogatás összege 599,14 millió forint, ebből a Pannon Egyetem, mint konzorciumi tag 209,55 millió Ft támogatásban részesült. Az európai uniós forrásból támogatott projekt 2025. február 28-án kerül befejezésre.