Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Felsőoktatás: új kihívások, régi reflexek

2023. május 25. 23:09
Felsőoktatás a 21. században – új kihívások, régi reflexek címmel ültek össze a téma szakértői csütörtökön, a Pannon Egyetemen B épületének konferencia termében.

A probléma, miszerint egyre több kihívásra kell a huszonegyedik századi felsőoktatásban reagálni, széleskörű. A generációk közötti szakadék számos megoldandó problémát sorakoztat fel, ilyen például a technikai eszközök használata, a mostanában sokat taglalt mesterséges intelligencia, azon belül pedig kifejezetten a ChatGPT, amely ma már lehetővé teszi a felsőoktatási intézmények tanulói körében, hogy "segítségül hívják" egy-egy beadandó dolgozathoz.

Csapó Benő neveléstudományi kutató Közoktatásból a felsőoktatásba: új problémák vs. régi megoldások címmel adta elő meglátásait. Már ebből is kiderül, hogy egy folyamat bemutatásával világított rá a problémára, ami szerinte többek között a rendszerváltás utáni időszakban maradt megoldatlanul. Szerinte a felsőoktatás problémáinak gyökere tehát messzebbre nyúlik vissza, amelynek ma az az eredménye, hogy a hallgatók egyre felkészületlenebbek.

Csapó Benő néhány jellegzetes példát kiemelve szemléltette, hogy milyen mélyen gyökerezik a felsőoktatás problematikája, mind szerkezetileg, mind financiálisan. A gyors változásokhoz csak lassú alkalmazkodás társul, ha egyáltalán társul. Csapó a kazah felsőoktatási rendszert mint pozitív példát hozta fel, ahogy Amerikát is, ahol a tanulók motiváltak, nem úgy, mint a hazánkban, ahol jelenléti ívet kell vezetni, hogy a tanulók egyáltalán bejárjanak az órákra. Mindez persze Csapó szerint oda is visszavezethető, hogy túl könnyű a bejutás a felsőoktatási intézményekbe.

A nap további részében Weiszburg Tamás, Fogarassyné Vathy Ágnes, Komáromi Sándor, Horváth Krisztián, Sasné Grósz Annamária, Fehérvölgyi Beáta, Abonyi János és Urbán Katalin adtak elő. A nap folyamán lehetőség volt reflektálni egymás meglátásaira. A rendezvény a Pannon Egyetem Multidiszciplináris Kiválósági Kutatóközpontja által valósult meg.

Szabó Eszter
Szalai Csaba
további cikkek
Életkorok és élethelyzetek mentálhigiénéjéről tartottak konferenciát közélet Életkorok és élethelyzetek mentálhigiénéjéről tartottak konferenciát A Pannon Egyetem és Veszprémi Érseki Főiskola közös mentálhigiénés konferenciáját szervezett, melynek megnyitója péntek reggel volt az Érseki Főiskolán. 2025. május 9. 15:31 Megizzasztotta a diákokat a 2025-ös történelemérettségi érettségi Megizzasztotta a diákokat a 2025-ös történelemérettségi Ma tartották a 2025-ös történelemérettségit, amelyen középszinten több mint 72 ezer, emelt szinten pedig közel 8500 diák vett részt. A vizsga komoly felkészülést igényelt, és a tanárok szerint nemcsak a lexikális tudást, hanem a forrásértelmezési és szövegalkotási készségeket is alaposan próbára tette. 2025. május 7. 12:11 Veszprémi fények alatt választják meg az új pápát pápaválasztás Veszprémi fények alatt választják meg az új pápát A Pannon Egyetemen még bő másfél évtizeddel ezelőtt kidolgoztak egy akkor innovatívnak számító világítási megoldást, amit élesben a vatikáni Sixtus-kápolnában építettek mi. A technológia most is működik, amikor a bíborosok ebbe a kápolnába zárkóznak be, hogy megválasszák az új egyházfőt. 2025. május 6. 16:39 Túrórúd, légnyomás, gráfok és halmazok - ilyen feladatokat kaptak a diákok a matekérettségin közélet Túrórúd, légnyomás, gráfok és halmazok - ilyen feladatokat kaptak a diákok a matekérettségin Matematikából középszinten idén is két feladatlapot kapnak a diákok. Az első részben 10-12 feladatot kell megoldaniuk, amire összesen 45 perc állt rendelkezésre, majd a második részben hosszabb, kifejtősebb feladatok érkeztek. 2025. május 6. 10:17

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.