Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hova kerülnek az elhagyott autók és mikor?

2021. február 9. 17:08
Hetek óta éktelenkedik a Jutas vitéz kilátó alatti parkolóban egy valaha szebb napokat is megélt autó, mostanra csak a kaszni árulkodik arról, hogy valaha a forgalomban közlekedett ez a Peugeot. Utánajártunk, hogy kinek a feladata lenne elszállítani ezt a roncsot, és hogy a városban hány ilyen „szellemautó” van.

Az utóbbi hetekben egy a Jutas vitéz kilátó alatti murvás parkolóban álló öreg Peugeot haláltusáját követhették végig azok, akik többször megfordultak ezen a helyen, vagy figyelték a különböző veszprémi fórumokat.

Az autó abroncsait és alkatrészeinek egy részét mostanra már elvitték.

Joggal merül fel a kérdés, hogy kinek a feladata lenne megszabadítani a várost ezektől a rozsdamarta, elhagyott, közterületen álló autóktól. Hiszen nem csak esztétikailag rontják a városképet, hanem értékes parkolóhelyeket is elvesznek azoktól, akik napi szinten használják gépkocsijukat.

Jogilag a közterület-felügyelet hatáskörébe tartozik, hogy közúton a hatósági jelzéssel (értsd: rendszámmal) nem rendelkező járműveket elszállítsa, majd a hatályos törvény értelmében fél évig őrizze.

Mindezt azonban megelőzi egy hosszabb folyamat, ahol a tulajdonosnak lehetőséget adnak, hogy saját maga távolítsa el autóját a közterületről, majd, ha ezzel nem él, hivatalosan is felszólítják ugyanerre.

Ilyenkor először a gépkocsira ragasztott matricával jelzik a tulajdonosnak, hogy, ha nem intézkedik, elszállítják az autóját. Ha ez a figyelmeztetés nem jut el hozzá, akkor rendszám, vagy alvázszám alapján próbálják meg beazonosítani a tulajdonost, akit hivatalos úton is értesítenek a közelgő elszállításról.

Az egyik olyan autó, amely elszállításáról a város már gondoskodott (forrás: veszprem.hu)Az egyik olyan autó, amely elszállításáról a város már gondoskodott (forrás: veszprem.hu)

Réfi Ferencnétől a Közterület-felügyeleti csoport vezetőjétől megtudtuk, az esetek felében elegendő ez a figyelmeztetés és a tulajdonos gondoskodik róla. Van azonban, hogy sem a figyelmeztetés, sem a felszólítás nem ér el az illetékesig, ilyenkor a város saját forrásból oldja meg az elszállítást és a tárolást fél évig.

Az elszállítás egyszeri költsége nettó 17 250 Ft, a tárolás pedig naponta nettó 1200 Ft, derül ki a városi honlapon közzétett adatokból, erre pedig még rájön az igazságszakértői díj, így összesen 350-400 000 forintjába is kerülhet az adófizetőknek egy roncsautó elszállítása és tárolása, mielőtt a bontóban végzi, végleg kivonva a rendszerből.

2016 óta már közel 50 autó jutott erre a sorsra a városban, ezeknek a listáját képekkel együtt a veszprem.hu oldalon meg is lehet tekinteni.

A Közterület-felügyelet egyébként adatbázist vezet ezekről az autókról, jelenleg 50-nél is több ilyen jármű van a rendszerükben.

A Jutas vitéz kilátó alatti Peugeot, amely azóta 360 fokos fordulatot is tett (fotó: Ezt láttam Veszprémben Facebook-csoport)

Megtudtuk, hogy az elszállítások során elsőként mindig azokat a járműveket viszik el, amelyek közterületen valamelyik parkolóban, főleg lakótelepen állnak, hiszen itt értékes helyet vesznek el a többi használatban lévő jármű elől.

Ugyanakkor csak azok a járművek jutnak erre a sorsra, amelyeknek nincs érvényes forgalmi engedélyük, vagy láthatóan töröttek, alkalmatlanok arra, hogy a közlekedésben részt vegyenek.

Amellett, hogy a közterület-felügyelők rendszeresen járják a várost és maguk is feltérképezik ezeket a járműveket, hivatalos bejelentést bárki tehet feléjük, ha ilyet tapasztal, azt pedig minden esetben kivizsgálja a városi szerv.

A cikkben szereplő kék Peugeot, ami a Jutas-kilátó alatti parkolóban áll, hivatalosan a VERGA Zrt. területén áll, ez magánterületnek számít, így jogilag a közterület-felügyelőknek nincs hatásköre az elszállítására.

Hajas Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.