2018. október 22., hétfő
Előd névnap

Három kilométeres dugó a 82-esen – Félpályás lezárással tiltakoztak a rátótiak

Forgalomlassító demonstrációval igyekeztek felhívni a figyelmet a 82-es út veszélyeire a gyulafirátótiak pénteken.

A civil szervezésű, félpályás forgalomlassító tiltakozást azért szervezték rátóti civilek, mert a településen átvezető főútvonalon számos baleset történt az elmúlt időszakban, a falubeliek pedig nem érzik biztonságosnak a Zirci utcát.

„Rátóton belül több olyan rész is van, ami potenciális veszélyforrás. Ezek jellemzően az iskola, óvoda, és a buszmegállók közelében vannak, ahol a gyalogosok biztonságos átkelése az út túloldalára nem biztosított” – írták felhívásukban a szervezők. Mint kifejtették, hiába történtek fejlesztések az elmúlt években (például forgalomlassító járdaszigetet és sebességkorlátozást is kapott a legforgalmasabb kereszteződés). – „A településen áthaladó autósok jelentős része továbbra sem tartja be a sebességkorlátozást. Látszik, hogy hatékonyabb eszközökre van szükség, hogy gyerekeinket, unokáinkat reggelente úgy engedjük el otthonról, hogy joggal bízhassunk abban, este is viszontlátjuk őket.”

Azt szeretnék elérni, hogy az útszakaszt kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. többet tegyen a biztonság érdekében. Jelzőlámpát szeretnének az ABC előtti kereszteződéshez, sárga villogós gyalogátkelőhelyeket a buszmegállókhoz, fix sebességmérő kaput a Zirci utcán, az iskola és óvoda előtti útszakaszok forgalmának lassítását fizikai akadályokkal, illetve a 82-es út a települést elkerülő szakaszának megépítését.

A tiltakozás annyiban mindenképp hatékonynak nevezhető, hogy sikerült felkelteni az arra autózók figyelmét: a település központjától három kilométer hosszan álló kocsisort nem lehetett nem észrevenni.

A kezdeményezés mellett szólalt fel Czaun János, a településrészi önkormányzat vezetője is.

„Gyulafirátót térségében a 82-es számú főút statisztikája szomorú: évente több baleset és egy halálos áldozat. A balesetek oka minden esetben az emberi felelőtlenség.” Mint fogalmazott, szeretnék felhívni az autósok figyelmét is arra, hogy „itt is emberek laknak, akiknek nem több, egy életük van”.

Czaun János példaként említette az elmúlt évek néhány balesetét. – „Szeptember 13-án reggel a Zirci utcán, a Hajmáskéri utcai kereszteződésben sajnálatos baleset történt, aminek során súlyos sérüléseket szenvedett egy 15 éves hajmáskéri kislány. A helyszínen lévők beszámolója szerint a gyerek a busz mögül lépett ki, amikor az autó elütötte. Az esethez mentőhelikopter is kivonult. A baleset Gyulafirátót központjában, a gyalogos átkelő közelében történt. Felfestett zebra, villogó lámpa, sebességmérő, forgalomcsillapító sziget, 30 km/órás sebességkorlátozás ellenére, valószínűleg az emberi figyelmetlenség következtében.”

„Idén ez a második súlyos baleset Gyulafirátót térségében, az előző – tavaszi – balesetben egy 17 éves olaszfalusi fiatalember vesztette életét egy figyelmetlen előzés során. Hogy folytassam a sort: tavaly egy 33 éves győri hölgy halt meg feleslegesen egy motorbalesetben, egy 24 éves lány pedig nyaktól lefelé megbénult, a felépülés reménye nélkül fekszik most is a győri kórházban.”