Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. március 29. Auguszta
Veszprém
14°C
2024. március 29. Auguszta
Veszprém
14°C

Amikor a barátkozást is tanítani kell

2018. március 27. 4:00
Az autizmussal élő gyerekeket lehet integráltan oktatni, ha közben oda tudunk figyelni az igényeikre. Ez derült ki az autizmus világnapjához kapcsolódóan, pedagógusok részvételével megrendezett konferencián hétfőn.

Őszi Tamásné, Patrícia, az Autizmus Alapítvány szakmai vezetője az integrált, autizmus-specifikus, személyre szabott oktatás lehetőségeiről tartott előadást. Elmondta: az érintett gyerekek számára az autizmus nemcsak hátrányokat okozhat, hanem adhat nekik előnyöket is, olyan egyedi látásmódot, amit megfelelő körülmények között kamatoztathatnak.

Úgy látja, az esélyegyenlőség nem azt jelenti, hogy minden gyerek ugyanazt a tananyagot, ugyanolyan tempóban és mélységben tanulja. Még csak nem is kell egyéni nevelési igényűnek lennünk, hogy beláthassuk: mindenkinek az a legjobb, ha a saját üteme szerint fejlődhet.

Az autisták azért kerülnek azonnal hátrányba, amint az iskolapadba ülnek, mert az oktatás legfőbb eszköze a nyelv és a szociális közvetítés. Az autizmussal élők számára a társas kompetenciák gyakran nem ösztönösen felszedett dolgok, hanem ugyanolyan tanulást igénylő témakörök, mint mondjuk a matematika. Az oktatást megnehezíti az is, hogy a természetes gyermeki kíváncsisággal szemben a megszokotthoz való ragaszkodás jellemző rájuk, ami szintén kihívások elé állítja a pedagógusokat.

Tanárként lehet tapasztalatunk abban, hogyan lehet tantárgyi tudást átadni, de vajon képesek vagyunk-e tételesen megtanítani, hogyan kell barátkozni?

Az integráció nem azt jelenti, hogy a gyerekek együtt ülhetnek társaikkal az iskolapadban, hanem azt, hogy valódi tagjai lehetnek a közösségnek, ahol jól is érzik magukat. Ehhez a fejlődési folyamathoz egyedi programra van szükségük. Patrícia úgy gondolja, hogy ennek kidolgozása és végigvitele a pedagógusok egyéni felelőssége. Ugyanakkor nemcsak az érintett gyerekekkel kell kiemelten foglalkozni, hanem a kortárs közösséggel is: fel kell készíteni őket autista társaik el- és befogadására.

Az autizmussal élő gyerekektől környezetük elvárja, hogy zárkózzanak fel a kortársaikhoz, és az a tapasztalat, hogy ők mindent megtesznek ezért, de ez gyakran nem elég. Számtalan olyan apró trükk létezik viszont, amikkel hatékonyabbá lehet tenni az együttműködést az érintett fiatalokkal, mint például a vizuális eszközök alkalmazása, vagy az, ha a tanteremben kialakítunk egy helyet számukra, ahova félrevonulhatnak, ha túl soknak érzik az őket érő ingereket. Ha nem kényszerítjük őket, hogy mindent befogadjanak, elkerülhető azoknak a viselkedésformáknak a kialakulása, amik később ellehetetlenítik a tanulást.

A szakember szerint rengeteg olyan módszer létezik, amit bárhol lehet alkalmazni, nem kell hozzá elitiskolának lenni, mindez csak szándék kérdése. És érdemes is alkalmazni őket, mert mint arra Patrícia felhívta a figyelmet, az autizmussal élők 60%-a átlagos vagy annál fejlettebb intelligenciával rendelkezik. Ők, ha az igényeikhez igazodó oktatást kapnak, messzire juthatnak és sikeresek lehetnek – enélkül azonban kamaszkorukra olyan szorongások alakulhatnak ki náluk, amik miatt nem tudják majd a bennük rejlő lehetőségeket kiaknázni.

Schöngrundtner Tamás
Szalai Csaba
további cikkek
'Ma felszínesebbek az emberi kötelékek, nagyobb szükség van pszichológusokra' 'Ma felszínesebbek az emberi kötelékek, nagyobb szükség van pszichológusokra' Hatalmas az érdeklődés a Pannon Egyetem Humántudományi Kar szakjai iránt, olyannyira, hogy az ősztől induló pszichológia alapképzést több mint százan jelölték meg első helyen. Ennél is népszerűbb az óvodapedagógia alapképzés, s mindemellett nemrég a terület- és városfejlesztés mesterszakot is sikerült engedélyeztetni az Oktatási Hivatallal. Navracsics Judit, a HTK dékánja úgy fogalmazott: örül a váratlan sikernek, ami azért annyira mégsem váratlan, hiszen évekig dolgoztak azon, hogy a fiatalok ilyen széles spektrumú képzéskínálatból választhassanak. 2024. március 23. 21:21 Méltó ünnepély a Báthory Iskola 45. évfordulója alkalmából Méltó ünnepély a Báthory Iskola 45. évfordulója alkalmából Csütörtök este az Agóra színháztermében ünnepelték a Báthory István Általános Iskola negyvenötödik születésnapját, ahol az intézmény korábbi igazgatói, tanárai, diákjai is részt vettek. 2024. március 22. 14:01 75 éves jubileumát ünnepli az Ipari 75 éves jubileumát ünnepli az Ipari Fennállásának 75. évfordulóját ünnepli az Ipari Technikum, a sokszínű jubileumi rendezvényekre a szerdai gálaműsorral tették fel a koronát. 2024. március 21. 14:28 Felnőttképzésen vehettek részt a Vöröskő Kft. munkavállalói Felnőttképzésen vehettek részt a Vöröskő Kft. munkavállalói Az Euronics üzleteket működtető Vöröskő Kft. elsőként élt azzal az új szakképzési törvény által nyújtott lehetőséggel, amely során a munkavállalóik kereskedelmi értékesítő képzésben, valamint vállalkozási- és ügyviteli ügyintéző képzésben vehették át bizonyítványukat most szerda délután.     2024. március 20. 21:57

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.