Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. július 27. Olga
Veszprém
23°C
2024. július 27. Olga
Veszprém
23°C

Minden hatékonyabb az interneten?

2017. augusztus 24. 4:27 // Forrás: Veszprém Portré / vportre.hu
Klausz Melinda közösségimédia-szakértővel és DJ-vel az online-ról, a zenéről és az online zenéről beszélgettünk.

Az interjú eredetileg a Veszprém Portréban jelent meg.


– Mit jelent az, hogy közösségimédia-szakértő?

– Ezt annak idején egy kollégámmal együtt találtuk ki – akkoriban ugyan volt marketing meg PR, de az, hogy valaki kifejezetten a közösségimédia-felületeken keresztül kommunikáljon, újdonságnak számított. Még nem nagyon volt rá példa, hogy a cégek belépnek abba az online térbe, ahol az emberek egymással beszélgetnek, közösséget építenek. Mára annyira sok hír és információ jelenik meg ezeken a felületeken, hogy technikai tudásra, a beállítások pontos ismeretére van szükség, ha azt akarjuk, hogy az üzenetünk eljusson a célközönséghez – mert hiába van sok „rajongónk”, nem biztos, hogy látják is a tartalmainkat.

– Hogyan vált ez a foglalkozásoddá?

– Jancsik András akkori dékán meglátta azt, hogy mennyiféle megjelenést tudok produkálni a Tudássziget-csoportnak, amivel rendezvényeket szerveztünk, és létrehozta az egyetem Gazdaságtudományi Karán az akkor még nem létező marketingvezetői állást. Meg kellett szólítanom a hallgatókat, a szülőket, hogy a mi egyetemünket válasszák. Akkoriban a fiatalok az iWiW-en, MyVIP-en voltak jelen, ezért úgy gondoltam, hogy nekünk is alkalmazkodnunk kell az ő szokásaikhoz. Ez vezetett el oda, hogy megjelentünk ezeken az oldalakon, iWiW-es alkalmazást fejlesztettünk, elindítottuk a GTK-blogot, twitter- és Youtube-csatornát, de volt Less be az egyetemre! címmel speciális Ustream élő közvetítésű csatornánk is. A magyar felsőoktatásban az elsők voltunk ezen a téren, így sokan nem is értették, mit csinálunk és miért.

2009-ben megjelentettem az első könyvemet Facebook, YouTube, Wikipedia és társaik címmel. Ezután egyre több külsős megkeresést kaptam, és döntenem kellett, hogy az állami szektorban maradok, vagy kilépek a versenyszférába. Annyira visszautasíthatatlan ajánlatokat kaptam, hogy ez utóbbit választottam, és azóta is a piaci szférából élek, 7. könyvem jelent meg a témában, a Magyar Marketing Szövetség és a turizmus szakma pedig már most több díjjal tüntette ki munkánkat.

– Hogy képzeljük el azt, amit csinálsz, hogy telik egy átlagos napod?

– Sokat ülök számítógép, mobiltelefon vagy táblagép előtt – ma már a digitális technika lehetővé teszi, hogy ezekről az eszközökről is tudjak dolgozni. A hétfő a legerősebb napunk, akkor állítjuk be a heti bejegyzés-adagokat majdnem minden cégnek. Átnézem az aktuális híreket, információkat, mi a fókuszpont egy-egy cég, termék vagy rendezvény esetében, és ennek megfelelően állítom be a posztokat. A hét további része az ügyfél-kapcsolatokról, a hirdetések kezeléséről szól: válaszolunk a kérdésekre, reagálunk a hozzászólásokra. A hirdetések beállításait az aktuális adatok alapján a hét során folyamatosan finomhangoljuk, optimalizáljuk az elérést. No meg nagyon sokat tanulunk, figyeljük az új megjelenő trendeket, technikákat.

– De közben a fogyasztók egyre inkább reklámkerülők: inkább átkapcsolják a tévét, felteszik a hirdetésblokkoló szoftvert a számítógépükre. Hogyan lehet eladni valamit az interneten?

– Úgy, hogy a felhasználó ne érezze, hogy eladni akarunk. Hasznos információkat kell közölni, olyan érdekességeket, amik segítik a felhasználót – mindezt a termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódóan. Illetve szórakoztatni is lehet, de nem csak idézetekkel, mémekkel…

– A közelmúltban jelent meg egy cikk, ami szerint a mai óvodások 70 százaléka olyan szakmában helyezkedik majd el, ami jelenleg még nem is létezik. Ez rólad is elmondható, de mit gondolsz, létezik majd a szakmád húsz év múlva?

– Már most is látszik, hogy széttagozódik a terület: vannak, akik a Google-höz értenek, vannak, akik a YouTube-ra specializálódnak, mások a Facebook-ra. Az a jellemző, hogy ezek egyre inkább külön szakmává válnak. Ezeket mind el lehet sajátítani, de az, hogy folyamatosan fejleszd a tudásod és nyomon kövesd a technikai változásokat, az lehetetlen, le kell tenni a voksot valamelyik közösségimédia-csatorna mellett. Specialistákkal, az adott felület szakértőivel kell dolgozni, mert az nem lesz költséghatékony, ha régi módszereket használunk. Úgy fölöslegesen költjük a pénzt hirdetésekre, nem lesz belőlük vásárlás.

– A közösségi média mellett a zene is fontos szerepet tölt be az életedben. Marketing-szakemberként hogyan adnád el magadat mint zenészt?

– Ezzel nagyon küzdök, ahogy mondják, a cipésznek is a cipője rossz. Az időt meg az energiát inkább az ügyfelek kommunikációjára fordítom, a saját projektem a sor végére kerül. Többen mondják, hogy a marketing egyébként érződik a DJ-szettjeimben is, mivel látszik, hogy figyelem, milyen célcsoport van jelen, hogyan reagál a közönség, mire jár a láb, és abba az irányba viszem a zenéket. Széles repertoárral rendelkezem – bár vannak szerelmek, mint a swing világa, illetve a mashup és a bootlegek, amikor saját magam rakok össze zenéket. Nagyban függ a közegtől, hogy milyen zenei alapokat választok, lehet-e kísérletezni merészebb párosításokkal.

– Hogy kerültél ebbe a világba?

– Ez visszanyúlik az újságíráshoz: az Index Veszprémben sok zenei interjút vállaltam, folyamatosan az Expresszóban lógtam és a zenekarokkal beszélgettem. Ekkoriban ragadott meg a reggae világa a Zagastic és a Pannonia Allstars Ska Orchestra révén, akik meséltek a raszta kultúra eredetéről. Nagyon szimpatikus volt, hogy nemcsak szavakban, hanem viselkedésükkel, életvitelükkel is ezt a kultúrát képviselték. Így szembesültem vele, hogy mennyire sok összetevőből áll ez a világ, a rasztafáriánizmus vallása, zenéje, tánca, ételeik mennyire mások. Ez a kultúra annyira megtetszett, hogy meg akartam mutatni az embereknek. Indítottam egy reggae-klubot itt Veszprémben, a Grand Canyonban, ahol szerdánként feldolgoztunk egy-egy témát. Kialakult egy törzsközönség, akikkel táncklubot is létrehoztunk.

Egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet a Petőfi Rádió DJ-versenyére 2012-ben. Összeraktam egy szettet, és a szakma valamint a közönség egyöntetű véleménye alapján továbbjutottam a TOP 10-be. Aztán 2015-ben a Miller Soundclash-en is indultam, ahol szintén TOP 10-ben végeztem közel ötszáz indulóból. Ezek után sok helyre hívtak, több külföldi fesztiválon is felléptem, köztük Hollandiában és Franciaországban is. Rezidens lettem Budapesten több helyen, jelenleg a MazelTovban, illetve az Orfeumban játszom rendszeresen, de rendezvényeken is megtalálnak.

Most már a zenélés öröméért játszom. A 2015-ös DJ-verseny után ugyan lett volna lehetőségem turnézni, lettek volna támogatóim, akik segítik a karrierem építését, de hosszú gondolkodás után rájöttem, hogy nem akarok hajnali hatkor vidéki fellépésekről hazaindulni. Keserű szájízzel ugyan, de beláttam, hogy ezt már nem akarom vállalni, inkább meghagyom a zenélést szerelem-projektnek.

Emiatt elkezdtem zeneírást tanulni, beiratkoztam producer-iskolákba, ahol különböző műfajokkal ismerkedtem meg a house-tól a ghettofunkon át a drum&bass-ig. Azóta saját zenéket írok: tavaly az Ünnepi Könyvhétre írtam zenét a Líra Csoportnak, idén pedig megjelent a saját albumom Social Life címmel.

– Ez a két terület – a közösségi média és a zene – nagyon összefonódott az elmúlt években, streaming-platformokon és különböző közösségi felületeken keresztül hallgatunk zenét.

– Az új albumom is erre a koncepcióra épül, teljesen közösségimédia-eszközöket felhasználva készült. Az interneten tudsz loop-okat, vokált venni; vannak olyan közösségi-média felületek, ahol közzéteheted, hogy mihez értesz, beárazhatod a szolgáltatásaidat, amiket a világon bárki igénybe tud venni. Az albumomon hallható vokálokat egy Tennessee-ben élő srác énekelte föl, a keverést egy angol fiú csinálta, az albumom borítóját Instagram-filterekből raktam össze, a videoklippet egy indonéz videós készítette el. Találhatsz dalszövegírókat is, az egyik zenei alapom most is egy afrikai szerzőnél van, hogy írjon rá szöveget, de dolgoztam így együtt a jamaikai RaggaTwins-szel is.

A digitális zeneterjesztés is az ismert platformokon – iTunes, Deezer, Spotify, Google Play – keresztül történik, ráadásul ezt is el lehet intézni egy olyan felületen keresztül, ami az összes létező platformra felhelyezi a zenédet. Létrehoztam egy Facebook-alkalmazást, amin keresztül letölthették a zenéimet a hallgatók, most is megy egy hirdetésem, amit Amerikára és Angliára céloztam meg, így már jön be jogdíj a zenéim után.

Ma már mindent meg tudsz csinálni az interneten, nem kell kiadót keresni, nem kell disztribútor céget megkérni – nyilván ahhoz szükség van szakértelemre, hogy ebből jogdíj-bevételed legyen. Persze az is kell, hogy jó legyen a zenéd, mert itt a piac dönt. Kellenek a hirdetések is, azok nélkül nem lehet eljutni a hallgatókhoz, tehát valamennyi tőkét bele kell fektetni, de ez sokkal gyorsabban megtérül, mert minden mérhető, egy nap után már lehet látni, hogy a megcélzott közönség mennyire nyitott rá, melyik célcsoportnak lehet leginkább eladni a termékedet.

Fotók: kozossegi-media.com

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Egyszere lett más, mégis ugyanolyan a Kossuth utcán a veszprémi DJ-nek köszönhetően Egyszere lett más, mégis ugyanolyan a Kossuth utcán a veszprémi DJ-nek köszönhetően Bátor vállalkozás egy DJ részéről hozzányúlni és újragondolni olyan dalokat, amikhez az emberek ezerféle módon kötődnek. Márpedig a Rubber Puppet Kossuth utcánja olyan a veszprémieknek, mint például a Nélküled a magyar válogatott szurkolóinak, vagy az Azért vannak a jó barátok egy osztálytalálkozón. DJ Thomas viszont pontosan érti, hogy milyen az a bizonyos veszprémi életérzés, hiszen ő is itt volt gyermek, majd fiatal felnőtt, közben pedig állandó szereplője lett a veszprémi buliknak a DJ-pult mögött. Nem is volt kérdés, hogy első saját remixében a Kossuth utcánt dolgozza fel. Megkerestük a DJ-t, hogy elmeséje a dal megszületésének történetét. tegnap 12:08 Csak Zene: különleges kiállítás nyílt a művészetek kereszteződéséből a KUNSZT!-ban Csak Zene: különleges kiállítás nyílt a művészetek kereszteződéséből a KUNSZT!-ban A Danubia Zenekar, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a KUNSZT! közös szervezésében rendhagyó kiállítás nyílt július 24-én, amely augusztus 24-ig tekinthető meg a Kunszt! kávézóban. A "Csak Zene" című tárlat egy hármas együttműködés eredménye, amely az előadó-művészet, a vizuális művészet és a design világát ötvözi. 2024. július 24. 20:54 Indul a Kőfeszt – a nyugalom fesztiválja, a Pannon Egyetem támogatásával Indul a Kőfeszt – a nyugalom fesztiválja, a Pannon Egyetem támogatásával Immár a hatodik alkalommal rendezik meg a Kőfesztivált, július 31-től augusztus 4-ig. Összesen 120 programmal várják az érdeklődőket, 6 településen, és 12 helyszínen. 2024. július 23. 14:59 Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten VeszprémFest Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten Nem egyedi eset egy koncerten vagy sportmérkőzésen az, amikor a közönségből egy jól látható táblára felírt üzenet célba ér, így pedig valaki boldog tulajdonosa lehet egy meznek, kedvence dobverőjének és még sorolhatnánk az így új gazdára lelt relikviákat. Az idei VeszprémFesten a Milky Chance koncertjén viszont egy fiatalember egészen más üzenetet fogalmazott meg a tábláján, ami aztán célba is ért, örökre szóló élményt adva neki. 2024. július 22. 14:30

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.