Bár ez a hatalomátvétel egyelőre még sci-fi, de napról napra kézzelfoghatóbbá válik, annak ellenére, hogy pár évvel ezelőtt, indulásakor még legtöbbünk csak legyintett a koncepció hallatán. Nem a Forma-E volt ugyanis az első formaautós széria, ami valami fura csavart akart vinni az autósportba. 2005 és 2009 között például létezett az A1GP, ahol nemzeti válogatottak versenyezhettek egymással. A technika sem volt kutya, a 2008-09-es évadban például lényegében a 2004-es F1-es Ferrari lebutított változatát használták a csapatok. Olyan szövetségi kapitányok irányították a nemzeti válogatottakat, mint Alan Jones (Ausztrália), Michael Andretti (USA), Emerson Fittipaldi (Brazília) vagy John Surtees (Nagy-Britannia) vagy Schumacher egykori menedzsere, Willy Weber (Németország). A sorozat mégis becsődölt.
Aztán jött a még elborultabb Superleague Formula, ahol népszerű futballcsapatok színeiben indultak a versenyistállók. Az ötletgazdák úgy gondolták, hogy ha ötvözik a világ két legnépszerűbb sportját, a focit és a Forma-1-et, abból csak siker születhet. Nem így történt: hiába versenyzett Narain Karthikeyan a PSV Eindhoven vagy Sébastien Bourdais az Olympique Lyonnais színeiben, ez a széria is csődöt jelentett.
Szóval láttunk már őrült ötleteket, és amikor 2012-ben bejelentették a Formula-E születését, én magam is arra tippeltem, hogy a villanyautós bajnokság múló szeszély lesz. Ehhez képest ma már ott tartunk, hogy évtizedes múltra visszatekintő bajnokságok dőlnek be amiatt, mert a csapataik inkább a Forma-E-be igazolnak.
Így járt a hosszú távú világbajnokság (WEC), ahonnan először az Audi lépett le a FE kedvéért, majd a Porsche is inkább a villanyautós széria mellett döntött. Idén a Toyota egyedül bohóckodik a prototípus kategóriában, igaz, ők legalább Fernando Alonsóval a volán mögött teszik.
A világ egyik legprofibb túraautós sorozata, a német DTM szintén megbillenhet: a széria hagyományosan a három nagy német gyártó, a BMW, a Mercedes és az Audi csatáinak fő helyszíne volt – csakhogy a Mercedes bejelentette, hogy kiszállnak a nemzeti bajnokságból, hogy pénzüket és mérnökeiket átcsoportosíthassák az FE-be (ahol egyébként a másik két gyártó is érdekelt).
Az FIA közben rosszabbnál rosszabb döntéseivel aláaknázza a világbajnokságait. A WTCC konkrétan megszűnt a TC1-es szabályrendszer élhetetlensége miatt, és ha idén rosszul sülnek el a dolgok, akár az eddig jól működő TCR-t is magával ránthatja. A Forma-1 szintén a rossz szabályrendszer miatt vergődik. Nemhogy nem érkeznek új gyártók és csapatok, de tavaly már politikai háttéralkukkal kellett rávenni a Toro Rossót, hogy állapodjon meg a Hondával, nehogy még egy értékes márkát veszítsen a bajnokság.
Mindeközben a Formula-E-ben egymást lökdösik félre a nagy autógyárak, hogy odaférjenek a korlátozott férőhelyű rajtrácsra. A jelenleg is futó szezonban gyári csapatként az Audi, a Renault, a DS (a Citroën prémium márkája), a Jaguar és a Mahindra van jelen, de jövőre érkezik a Mercedes, a BMW és a Porsche (a Renault csapatát pedig a franciák leányvállalata, a Nissan veszi át). És nemcsak a csapatok, a szponzorok is erre tartanak: a Hugo Boss több évtizedes aktív F1-es jelenlét után döntött úgy, hogy a Formula-E-ben több pénz és reklámérték van, mint abban, hogy a Formula-1 évek óta verhetetlen csapatát támogassa.
A nézőket leginkább két dolog riasztja el – egyelőre. Az egyik az autócsere: a jelenlegi Forma-E autók aksija nem bír ki egy versenytávot, ezért a pilóták boxkiálláskor egyszerűen átülnek egy előkészített második kocsiba. Ez a probléma azonban szeptembertől megszűnik: a héten bemutatták az új, futurisztikus karosszériát*, amiben a jelenleginél kétszer nagyobb hatótávot biztosító akkumulátort helyeznek el. Megszűnik tehát az a tényező, ami jelenleg nevetségessé teszi a versenyeket.
A másik gyakori panasz arról szól, hogy bizony a villanyautóknak nincs hangja, és a régi idők autósportján nevelkedettek számára ez olyan, mintha kiherélték volna a sportágat. Nekik van egy rossz hírem: nem ők a célközönség. Azok, akik 10-15 év múlva születnek, egy olyan világban nőnek majd fel, ahol halk hibridek és néma villanyautók járnak majd az utakon. Ők pont annyira nem fogják érteni, mit szeretünk mi a zajon, ahogy mi is furán néznénk valakire, aki a koromfekete és büdös kipufogógázt hiányolja az utakról.
A Formula-E-nek még megvannak a gyerekbetegségei, de aki ez alapján ítéli meg, az könnyen tévedésbe eshet. Olyan mennyiségű pénz és szakértelem áramlik a bajnokságba, amiből művészet lenne nem sikert kovácsolni. Különösen, ha a F1-es csapatok addig marakodnak, amíg megbuktatják a 2021-es új szabálycsomagot is.
A Formula-E következő, chilei futamát szombaton 19 órától közvetíti az Eurosport.
(*Az említett karosszériát egyelőre csak számítógépes modelleken láthatjuk, a maga fizikai valójában márciusban, a genfi autószalonon leplezik le.)