Az alapgondolat Victor Vasarely 1983-ben megjelent Színes Város koncepciójára épül, melynek lényege, hogy a művészet vonuljon ki az utcára, a közterekre, és az emberek ne csak a galériákban találkozhassanak képzőművészeti alkotásokkal. Hazánkban 2008 előtt még ismeretlen volt a legális formában történő köztérszínesítés, ám a Színes Város Csoport Magyarország első tűzfal- és köztérszínesítő szervezete által útjára indították az akkor még Színes Város Projektnek elnevezett kezdeményezést, mely által mára már 40.000 négyzetméternél is több azon felületek száma, amelyek kezdeményezésük nyomán kiszínesedtek.
A sorozat kezdete óta orosz, francia, spanyol, portugál, lengyel, brit, német, román, és argentin alkotók vettek részt a magyarok mellett a falfestésekben.
A kezdeményezés felvetett problémája, hogy a közterek elvesztik közösségi funkciójukat, mert elhanyagoltak, így nehéz szeretni és óvni őket. Fenyegető problémának érezik továbbá azt is, hogy a városban szinte kizárólag reklámok, reklámhordozók színesítik mindennapi környezetünket. A graffiti fogalmával kapcsolatban kialakult torzképen is változtatni kívánnak valódi művészi értéket közvetítő festményekkel, melyek reflektálnak napjaink eseményeire, technikai lehetőségeire, és színeikkel, mondanivalójukkal felvidítják a városképet.
A szervezők által kiválasztott területek kiemelten reprezentálják a kifejtett problémákat. A város egy-egy elhanyagolt, nagy gyalogosforgalmú helyeit keresik meg. Ilyen tereket kívánnak kiszínezni, kortárs, funkcionális művekkel a helyi közösség számára kedvesebbé, szebbé tenni. Programjuk egyik sajátsága, hogy olyan interaktív elemeket is tartalmaz, melyekkel a látogatók alakíthatják a képet, üzenhetnek.
Forrás: szinesvaros.hu
A Színes Város Csoport azt szerette volna elérni, ha a fogyasztásra ösztönző hirdetések mellett olyan összefogás jönne létre, amellyel jól jár a városlakó, a város, és a versenyszféra érdekei is legalább annyira érvényesülhetnek, mint amennyire az általános, köztéri hirdetési csatornákon keresztül. Közvetíteni szeretnének egy olyan szellemiséget, mely nem a materialista, fogyasztói életvitel további erősödését, hanem a természetet tisztelő, humanista ember értékrendjét hivatott képviselni, mely beépül mindennapjainkba, életvezetésünkbe.
Céljuk, hogy mindenhol alakuljon ki egy köztéri művészetet bemutató városi útmutató (public and street art guide), mely elkalauzolja az érdeklődőket a város különböző pontjai, mint kiállító terek közt. Ez idővel Budapest, és más magyar városok turisztikai vonzerejévé válhat, és akár nemzetközi szintű elismerést is kaphat.
"Amikor az első ilyen fesztivált szerveztük négy évvel ezelőtt, nem hittük volna, hogy egyszer 30 felett lesz azoknak a projekteknek a száma, amelyek kifejezetten a fesztiválhoz kötődnek majd" - mondta el Flór Péter, a szervezet főtitkára.
Ezek a festmények a szponzorok, valamint a főváros és a turisztikai ügynökség támogatásával turisztikai és kulturális szempontból egyaránt meghatározó pontjai lettek Budapestnek. Nemcsak a magyarok, de már a turisták is szeretik és keresik ezeket a műveket, a külföldi sajtómegjelenéseknek köszönhetően.
"Ezzel lassan a magyar főváros is felkerülni látszik a nemzetközi street art térképre" - fűzte hozzá Flór Péter.
A projekt eredményeképpen létrejövő alkotások művészetet és színt vittek a városlakók életébe. A művészet funkcionális lehetőségei jelennek meg az alkotásokon keresztül, így közvetlen kapcsolatot építenek az egyszerű városlakó és a művészek között.
A nyár végéig szavazhatott a közönség a negyedik Színes Város falfestő fesztivál festményeire, a neki legjobban tetsző alkotásra. A szavazatok alapján a voksok felének begyűjtésével a kedvenc alkotás FatHeat, Mr. Zero és ObieOne művészek Pángalaktikus gégepukkasztó fantázianevű alkotása lett.