A járművet az NRG Car Kft. adta kölcsön. A VKSZ Zrt. a következő napokban parkgondozási és köztisztasági feladatok ellátásában teszi majd próbára a kocsit – elsősorban azt szeretnék felmérni, hogy az üzemeltetés költségeit, illetve a környezeti ártalmakat mennyiben lehet csökkenteni az elektromos gépjárművek alkalmazásával.
– Ha jók lesznek a tapasztalatok, akkor a jövőben Veszprém utcáin meg fognak jelenni ezek az elektromos hajtású járművek – mondta el dr. Temesvári Balázs, a VKSZ Zrt. vezérigazgatója. A most tesztelt gépkocsit a parkgondozás területén tudják leginkább használni, hiszen ezt a feladatot az év minden napján el kell végezni, a közszolgáltató járművei nagy távolságokat tesznek meg a városon belül, üzemeltetésük gazdaságosabbá tétele éppen ezért lenne fontos.
Az autót 15,4kWh teljesítményű ólom-savas akkumulátorral szerelték fel, hatótávolsága 135 km, terhelhetősége 1226 kg.
– A jövő a környezettudatos közlekedésé – jelentette ki Ovádi Péter önkormányzati képviselő. Ezt felismerve hirdette meg a kormány a Jedlik Ányos tervet, ami keretében országosan háromezer töltőállomást hoznak létre a következő években.
A kormány átfogó e-mobilitási koncepcióját a Jedlik Ányos terv tartalmazza, amelyben szerepelnek mindazok a lépések, ösztönző eszközök és szabályozási feladatok, amelyek az elektromos közlekedés elterjedéséhez szükségesek. A kormány 2020-ig 3 ezer nyilvános töltőállomás létesítését irányozta elő, hogy Magyarország minden régiója elérhető legyen elektromos járművekkel is. A szabályozási rendszert is módosították: bevezették a zöld rendszámot, egyszerűsítették a töltőberendezések létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, és számos adókedvezményt biztosítanak.
A cél az, hogy 2020-ra a környezetbarát járművek száma elérje 30 ezret. Az iparági vélemények szerint 2020-ra csökken olyan szintre az akkumulátorok és ezen keresztül az elektromos autók ára, hogy azok támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal.
Fentiek fényében a kormány elektromos hajtású személyautók és kishaszonjárművek beszerzéséhez anyagi támogatást nyújt, mely a bruttó vételár 21 százaléka, maximum 1,5 millió forint, s csak új járművek megvételére, lízingelésére vonatkozik, amelyek ára nem haladja meg a 15 millió forintot. A vásárlók lehetnek természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek.
A képviselő elmondta azt is, hogy Veszprémben a VKSZ Zrt. üzemelteti az elektromos töltőállomásokat, amelyek ingyenesen használhatók. A megyeszékhely törekvéseit többször is elismerte a szakma, 2011-ben Klímasztár díjat is kapott a város. A technológia azonban folyamatosan fejlődik, a környezettudatos lehetőségek gyarapodnak, amivel nekünk is lépést kell tartanunk – mutatott rá Ovádi Péter.
Az energiahatékonyság növelése érdekében tavaly Veszprém önkormányzata és a VKSZ Zrt is megállapodást írt alá az MVM Partner Zrt.-vel. Ennek köszönhetően a Vásárcsarnok és a volt SZMT-székház közötti parkolóban, mostantól pedig már a Köd utcai parkolóban is külön helyet tartanak fenn az elektromos autóknak, amiket ingyenesen lehet tölteni. A hatályos önkormányzati rendelet értelmében a zöld rendszámmal rendelkező személygépkocsik a város területén díjmentesen parkolhatnak.
smart city